ေလာကဓံ တရား ရွစ္ပါးအေၾကာင္း သိေကာင္းစရာ အက်ယ္ရွင္းလင္းတင္ျပခ်က္
ေလာက = ေလာက+ဓမၼ = ဓမၼတာ (ထံုးစံ)
ထိုေလာကဓံသည္..
၁။ လာဘ ပစၥည္းဥစၥာရျခင္း
၂။ အလာဘ ပစၥည္းဥစၥာမရျခင္း
၃။ ယသ အေျခြအရံမ်ားျခင္း
၄။ အယသ အေျခြအရံမရွိျခင္း
၅။ နိႏၵာ အကဲ့ရဲ႕ခံရျခင္း
၆။ ပသံသာ ခ်ီးမြမ္းခံရျခင္း
၇။ သုခ ကိုယ္-စိတ္- ခ်မ္းသာျခင္း
၈။ ဒုကၡ ကိုယ္-စိတ္-ဆင္းရဲျခင္း
ဤသို႔အားျဖင့္ ရွစ္ပါးရွိ၏။
ဤေလာကဓံမ်ား၌ မေကာင္း ၄ ပါး၊ ေကာင္း ၄ ပါးပါ၀င္၏။
ေကာင္းေသာေလာကဓံႏွင့္ ႀကံဳေတြ႕ရေသာအခါ ၀မ္းသာရႊင္ပ် တၾကြၾကြ ျဖစ္ေနျခင္း၊ မေကာင္းေသာ ေလာကဓံႏွင့္ ႀကံဳေတြ႕ရေသာအခါ စိတ္အားႏြဲ႕၍ တမဲ့မဲ့ ျဖစ္ေနျခင္းသည္ ေလာကဓံေၾကာင့္ တုန္လႈပ္ျခင္းတည္း။
၀မ္းသာလြယ္သူသည္၀မ္းနည္းလြယ္၏။ ၀မ္းသာအားႀကီးသူသည္ ၀မ္းနည္းအားႀကီး၏။ ၀မ္းနည္းမႈ ဆိုသည္မွာ ေဒါမနႆ သေဘာပင္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အၿမဲစိတ္ခ်မ္းသာျခင္းကို အလိုရွိလွ်င္ ေလာကဓံ ရွစ္ပါး ျဖစ္ရိုးျဖစ္စဥ္ တရားေၾကာင့္ (ဆိုးဆိုးေကာင္းေကာင္း) သိသိသာသာႀကီး စိတ္မေျပာင္းဖို႔ အထူးသတိထား သ့င့္ၾကေပသည္။ ခ်ဲ႕ဦးအံ့။
လာဘ - အလာဘ
မိမိႏွင့္ ထိုက္တန္ေသာ လာဘ္ကို တရားသျဖင့္ ရေအာင္ႀကိဳးစားရမည္။ ရသည့္အခါလည္း သူတစ္ပါး ျမင္ျပင္းကတ္ေအာင္ ၀မ္းသာရႊင္ပ် တၾကြၾကြ မရွိေစသင့္။ တခ်ဳိ႕ ရွာေဖြမႈကား ရွာေဖြ၍ မရသည့္အျပင္ “ဘူးထဲက ေရပါ၍ ” အရင္းပင္ ရံႈးတတ္ေသးသည္။ ထိုကဲ့သုိ႔ ဆံုးရံႈးမႈေၾကာင့္လည္း ၀မ္းနည္းပူေဆြး၍ မေနႏွင့္၊ ထိုသုိ႔ ဆံုးရံႈးသူေတြ မေရတြက္ႏိုင္ေအာင္ ရွိၾကသည့္အျပင္ ထီးနန္းကိုပင္ စြန္႔လႊတ္၍ တစ္မ်ဳိးလံုး သခင္ဘ၀မွ ကၽြန္ဘ၀သို႔ ဆင္းကာ “ေမာင္ေမာင္ေခၚတုန္းက ဗ်ာ လို႔မွ် ထူးေဖာ္မရဘဲ ေအာင္ေက်ာ္လို႔ ေခၚကာမွ ဘုရား ထူးရသူေတြ အမ်ားပင္” ရွိရွာၾကေပသည္။ သုိ႔ျဖစ္၍ ရမႈ -မရမႈ ေလာကဓံ ႏွစ္ခုေၾကာင့္ မတုန္လႈပ္ဖို႔ရာ ခုိင္မာေသာ စိတ္ကိုသ အၿမဲထားသင့္ၾကေပသည္။
ယသ-အယသ
ဆရာသမား လူႀကီးလူေကာင္းတို႔၌ အထိုက္အလိုက္ အေျခြအရံရွိမွ တင့္တယ္သည္။ အၿခံအရံဟူသည္ အိမ္၀င္းအိမ္ၿခံတို႔ကဲ့သို႔ ေဘးဆီးရန္ကာ အရာရာမွာပင္ ေစာင့္ေရွာက္လုပ္ေကၽြး အကူအညီ ေပးသူမ်ားတည္း။ ထိုကဲ့သို႔ အျခံအရံ ေပါမ်ားေအာင္ မိမိ၏ ပစၥည္းမ်ားကို ေခၽြတာေ၀ငွ မစခ်ီးေျမွာက္ရမည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ‘‘ေျခြမွ ရံသည္” ဟု ေျပာေလ့ရွိသည္။ ထိုအေျခြအရံမ်ားကိုလည္း အေစခံလို သေဘာထား၍ အားမနာ ပါးမနာ မ်ားစြာ မေစခိုင္းသင့္ေပ။ မိမိကို မွီခို၍ ႀကီးပြားေစလိုေသာ စိတ္သာ ရွိသင့္ေပသည္။ အခုိင္းအေစကို ခုိင္းဖို႔ရာ ငွားရမ္းထားေသာ အေစခံမ်ားကိုပင္ အေျခြအရံလို သေဘာထားလ်က္ မိမိကို အမွီျပဳ၍ တစ္ေန႔ထက္တစ္ေန႔ ႀကီးပြားေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္သင့္ေပသည္။ ထိုကဲ့သို႔ သေဘာထားေကာင္းပါလ်က္ အေျခြအရံ မရွိျပန္လွ်င္ စိတ္ႏွလံုး မပူပန္ေလႏွင့္။ အေျခြအရံ ေပါမ်ားသည့္အတြက္လည္း မာန္မာန မတက္ေစသင့္။
ေက်ာ္ေစာမႈ၊ ဂုဏ္သတင္း ပ်ံ႕ႏွံ႕မႈမ်ားသည္လည္း ယခုဘ၀သာမက ဘ၀တုိင္း အေရးႀကီး၏။ ျမင့္ျမတ္ေသာ အလုပ္ကို လုပ္မည္ႀကံလွ်င္ ဂုဏ္ရွိမွ နာမည္ႀကီးမွ အထေျမာက္ႏုိင္သည္ကို ေရွးဦးစြာ သတိျပဳသင့္ေပသည္။ ဂုဏ၀ေႏၲ ၀ႆႏၲိ ဇနာ = ဂုဏ္ရွိသူမွ လူထင္ၾကေသာအခါ ျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္၍ ရသင့္ေသာ ေက်ာ္ၾကားမႈ ဂုဏ္အတြက္ မၾကြားမေမာ္ေလႏွင့္။ ရသင့္ပါလ်က္ မရျပန္ွလွ်င္လည္း စိတ္အားမငယ္ေလႏွင့္။
နိႏၵာ-ပသံသာ
မလိုမုန္းတား ဣသာမ်ားသူ သို႔မဟုတ္ အလုပ္မရွိ အလုပ္ရွာ၍ ကဲ့ရဲ႕စရာ ႀကံစည္သူေတြ ေပါမ်ားေသာ ယခုကာလ၀ယ္ အခ်ီးမြမ္းခံရဖို႔ ခဲယဥ္းေသာ္လည္း အကဲ့ရဲ႕ခံရဖို႔မွာ ေသခ်ာၿပီး ျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ကဲ့ရဲ႕စရာ မရွိေအာင္ ေရွးဦးစြာ သတိထားရမည္။ သို႔ရာတြင္ သိၾကားမင္း ဖန္ဆင္းအပ္ေသာ ႏြားေသာ္မွ မစင္ေပ်ာ့သည္ဟု ေနာ့ေတာ့ေတာ့ အဆိုခံရေသးေသာေၾကာင့္ ‘ မုန္းအျပစ္၊ ခ်စ္အက်ဳိး ျမတ္ႏိုးမွ သဒၵါ ’ ႏိုင္ေသာ ယခုကာလ၀ယ္ မုန္းသူလည္း မရွားသျဖင့္ အျပစ္ျမင္ခ်င္သူေတြလည္း အမ်ားပင္ ရွိေပမည္။
သို႔ေသာ္ သူတစ္ပါး၏ အျပစ္ကို လြယ္ကူစြာ ျမင္ႏုိင္ေသာ ဆိုသူမ်ားသည္ အမရာ၊ ကႏၷရီ၊ မဒၵီ၊ သမၺဴလာ တို႔အလား သိ႔ုမဟုတ္ မေဟာ္သဓာ ၊ ေ၀ႆႏၲရာ တိ႔ုတမွ် သို႔မဟုတ္ အရွင္မဟာ ကႆပ၊ အရွင္သရိပုတၱရာ၊ အရွင္အာနႏၵာတို႔လို႔ ေျခာက္ျပစ္ကင္း၍ စင္းလံုးေခ်ာ ဟု ဆုိႏုိင္ပါမည္ေလာ။ ရြာတစ္ရြာ၌ ေတာင္ဘက္အိမ္က မိန္းမႀကီးတစ္ေယာက္ စကားထစ္ေၾကာင္း ေျပာလာေသာ သားငယ္က … အ… အ… အေဖ၊ ဟို… ဟို .. ဟို ဘက္အိမ္က မိန္း….. မိန္း….. မိန္းမႀကီးဟာ၊ စ … စ…စကား ထစ္ …. ထစ္…. ထစ္လိုက္တာ ဟု ေျပာသလို ထိုသူကိုယ္တုိင္မွာ အကဲ့ရဲ႕ ခံရၿပီးျဖစ္၍ သူခိုးေသေဖာ္ညွိမ်ား ျဖစ္တတ္ၾကသည္။
သို႔မဟုတ္ မိမိကဲ့ရဲ႕ဖြယ္ကို အစြမ္းကုန္ ဖံုးကြယ္ထားေသာ ေၾကာင္သူေတာ္မ်ား ျဖစ္တတ္ၾကသည္။ ဘာေၾကာင့္နည္း။ ခိုးတတ္လွ်င္ ရိုးတတ္ ေသာေၾကာင့္တည္း။ အခ်ဳိ႕အခ်က္ကား ကိုယ့္ထက္သာလို႔ မနာလို လို႔ ကဲ့ရဲ႕ေသာ္လည္း ထိုအကဲ့ရဲ႕မ်ဳိးကို သူကိုယ္တုိင္ပင္ ခံခ်င္ေကာင္း ခံခ်င္ပါလိမ့္မည္။ ဘာေၾကာင့္နည္း။ မိန္းကေလးတစ္ေယာက္အိမ္သို႔ ဂုဏ္သေရရွိ ေယာက်္ားေလး တစ္ေယာက္ ထြက္၀င္ေနရာ၀ယ္ တစ္နယ္လံုး ကဲ့ရဲ႕ၾကရာ၌ အမွန္စင္စစ္မွာ မိမိတို႔ဆီ မလာေသာ ေၾကာင့္သာ ျဖစ္သကဲ့သို႔တည္း။ ဤသို႔လွ်င္ အကဲ့ရဲ႕ ခံရမႈသည္ မကင္းနုိင္ေသာ ေလာကဓံျဖစ္သည့္အျပင္ အမွန္အားျဖင့္ ကဲ့ရဲ႕သေလာက္ အျပစ္ရွိခ်င္မွ ရွိမည္။ အျပစ္ရွိသည္ပင္ထားဦးေတာ့၊ ေၾကာက္သင့္ ရွက္သင့္သေလာက္ထက္ မိမိစိတ္ကို မိမိ ေျခာက္ေနျခင္းက ပိုျဖစ္ေကာင္းပိုျဖစ္ပါလိမ့္မည္။
တေစၦေၾကာက္တတ္သူသည္ ညဥ့္အေမွာင္မိုက္ထဲတြင္ ထန္းပင္ ငုတ္တိုကို ျမင္ရာ၌ ထန္းပင္ငုတ္တိုက လံုး၀ မေျခာက္ေသာ္လည္း သူ႔စိတ္ထဲက တေစၦပဲ တေစ ၦပဲ ဟု အေသအလဲ စြဲလမ္း၍ တေစၦကမ႒ာန္း စီးျဖန္းေသာေၾကာင့္ ကမ႒ာန္းေပါက္ၿပီးလွ်င္ သူ႔ေနာက္သို႔ လိုက္ေနသည္ထင္ကာ မစင္ပါေအာင္ ေျပးရွာသကဲ့သုိ႔တည္း။ ထို႔အတူ အခ်ဳိ႕ကိစၥ၌ မိမိစိတ္မွ မိမိေျခာက္ကာ အလြန္႔အလြန္ ေၾကာက္စရာဟု ထင္လာတတ္သည္။ ထိ႔ုေၾကာင့္ သံယုတ္ပါဋိေတာ္၌ ေတာထဲမွာ ခၽြတ္ခၽြတ္သံၾကားတုိင္း ေမာႀကီးပန္းႀကီးေျပးရွာေသာ သမင္ပ်ဳိကဲ့သို႔ အကဲ့ရဲ႕ခံရမည္ကို ေၾကာက္ေနသူကိုလည္း စိတ္မတည္သူ၊ စိတ္မခုိင္သူ၊ ေပါ့ဆစိတ္ရွိသူ ဟု မိန္႔ေတာ္မူသည္။ ခၽြတ္ခၽြတ္သံၾကားတုိင္း ေျပးရသျဖင့္ သမင္ပ်ဳိမွာ အစာေရစာ မ၀သကဲ့သို႔ ထိုေၾကာက္တတ္သူမွာလည္း မည္သည့္အက်ဳိးကိုမွ် မရေခ်။ နဂိုကပင္ အရွက္ရေစေတာ့ဟု သေဘာထား၍ ကဲ့ရဲ႕ရကား ထိုသို႔ ရွက္မွန္း ေၾကာက္မွန္းသိလွ်င္ ကဲ့ရဲ႕သူတိ႔ုအတြက္ မ်က္ျဖဴဆိုက္ေလ ဆရာႀကိဳက္ေလ ျဖစ္ေပလတၱံ႕။
တစ္နည္းတစ္ဖံု စဥ္းစားျပန္လွ်င္ အကဲ့ရဲ႕ခံေနရသည္မွာ တစ္မ်ဳိးအားျဖင့္ အားတက္စရာ ျဖစ္၏။ အဘယ့္ေၾကာင့္နည္း။ ေခြးေလွးၾကမ္းပိုး အုတ္ၾကားျမက္ေပါက္ အတန္းအစားမ်ဳိးကို အေရးလုပ္၍ မေျပာလိုၾက။ အေတာ္ထင္ရွားသူကိုမွ ကဲ့ရဲ႕ၾကေသာေၾကာင့္တည္း။ ထို႔ေၾကာင့္ သစ္ပင္အမ်ားရွိရာတြင္ အျမင့္ဆံုးသစ္ပင္သည္ ေလတိုက္အခံရဆံုး ျဖစ္သကဲ့သို႔ ထို႔အတူ အထက္တန္းက်ေလ ေလာကဓံမုန္တုိင္း အတိုက္ခံရေလ ျဖစ္ရကား အကဲ့ရဲ႕ခံရမႈကို ဂရုစိုက္၍ ၀မ္းမနည္းထိုက္လွသင့္အျပင္ အခ်ဳိ႕ ကဲ့ရဲ႕ျခင္းမွာ မိမိအထက္တန္းေရာက္ေနျခင္း၏ အမွတ္လကၡဏာျဖစ္၍ ၀မ္းသာဖြယ္ ေကာင္းေပသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ မည္သူမဆို ကဲ့ရဲ႕မႈမ်ားကို အေရးစိုက္ကာ အရာရာ မတုန္လႈပ္ေအာင္ ေခြးေဟာင္တုိင္း ထ၍ မၾကည့္မိရန္၊ ၿမဲၿမံေသာစိတ္ထား ခုိင္မာေလာက္ေသာ သမာဓိတရားရွိေအာင္ ႀကိဳးစား၍ ေလ့လာၾကရမည္။ အကဲ့ရဲ႕ခံရသည့္အခါတို္င္း ငါ့စိတ္မ်ား ဘယ္အေျခေရာက္ေအာင္ ခိုင္မာေနပါလိမ့္ မည္နည္း ဟု စဥ္းစဥ္းစားစား သတိထားကာ အကဲ့ရဲ႕ဒဏ္ကို အရသာ တစ္မ်ဳိး ခံၾကည့္ပါေလ။ သို႔ေသာ္လည္း အကဲ့ရဲ႕မခံရေအာင္ လူတကာလက္ညွိဳးထိုးေလာက္ေအာင္ ကဲ့ရဲ႕ဖြယ္အျပဳအမူမ်ဳိးကို မရွိေအာင္ကား သတိေဆာင္ရေပလိမ့္မည္။
ကဲ့ရဲ႕ခံရာ၌ မတုန္လႈပ္သကဲ့သို႔ ခ်ီးမြမ္းခံရသည့္အခါ၌လည္း သိသိသာသာႀကီး မၿပံဳးမိေစဘဲ အလုပ္ေကာင္း၍ အက်ဳိးရသည္မွာ ဓမၼတာပဲ ဟု ႏွလံုးသြင္းလ်က္ သန္႔ရွင္းေသာ စိတ္ထားျဖင့္ အျခားသူမ်ားကိုလည္း ငါကဲ့သို႔ ဂုဏ္သေရရွိကာ အခ်ီးမြမ္းခံရပါေစ ဟု အမွ်ေ၀သေဘာျဖင့္ စိတ္မေနာ ေကာင္းသင့္ၾကေပသည္။
သုခနဲ႕ ဒုကၡတိ႔ုသေဘာကား ထင္ရွားေလာက္ၿပီ ဟု ထင္ပါသည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္…. ေလာကဓံ ၈ ပါးတြင္ အေကာင္း ၄ ပါးကို ဣ႒ာရံု (အလိုရွိအပ္ေသာ အာရံု) ဟု ေခၚသည္။ မေကာင္းေလးပါးကုိ အနိ႒ာရံု (အလိုမရွိအပ္ေသာ အာရံု) ဟု ေခၚသည္။ ေရွးေရွးဘ၀မ်ားစြာ သံသရာက ကံေကာင္း ကံဆိုး (ကုသိုလ္-အကုသိုလ္) ၂ မ်ဳိးကို ျပဳလာခဲ့ေသာ ငါတို႔ဆီမွာ ထို ဣ႒ာရံု အနိ႒ာရံုအမ်ဳိးစံုႏွင့္ အမွန္ေတြ႕ႀကံဳၾကရေတာ့မည္။ ထိုကဲ့သို႔ ေတြ႕ႀကံဳရာ၌ ထို ဣ႒ာရံု အနိ႒ာရံု ေလာကဓံ ေလမုန္တုိင္းကို မိမိ၏ လံု႔လစြမ္း ဥာဏ္စြမ္းတို႔ျဖင့္ နည္းလမ္းရွိသမွ် ခုခံကာကြယ္ၾကၿပီးလွ်င္ အၾကင္သုိ႔ေသာ နိဗၺာန္ ဆိပ္ကမ္းသို႔ ေမွ်ာ္မွန္း ကူးခပ္ရမည္။
ဥပမာ- ပင္လယ္ကို ေက်ာ္ျဖတ္ေနေသာ မာလိန္မွဴးတို႔၌ အခါခပ္သိမ္း ၿငိမ္သက္ ေအးခ်မ္းစြာ ေက်ာ္လြန္ရလိမ့္မည္ဟု မေမွ်ာ္လင့္ႏိုင္။ မၾကာမၾကာပင္ သာမန္လိႈင္းေလ၊ ျပင္းထန္ေသာ လိႈင္းေလ၊ သေဘၤာကိုပင္ အႏၲရာယ္ျဖစ္ေစႏုိင္ေလာက္ေသာ လိႈင္းေလမ်ားကို ေတြ႕ႀကံဳရေပသည္။ ထိုသို႔ ေတြ႕ႀကံဳရာ၀ယ္ ကၽြမ္းက်င္ေသာ မာလိန္မွဴးတို႔မွာ မိမိတို႔ လံု႕လစြမ္း ဥာဏ္စြမ္းတို႔ျဖင့္ ထိုလိႈင္းေလမ်ားကို ခုခံ၍ မိမိလိုရာ ဆိပ္ကမ္းသို႔ ေရာက္ႏုိင္ၾကသကဲ့သို႔တည္း။
ကတတၱာ နာနာကမၼာနံ၊
ဣ႒ာနိေ႒ပိ အာဂေတ။
ေယာနိေသာ တိတၳံ သႏၶာယ၊
တေရယ် နာ၀ိေကာ ယထာ။
နာနာကမၼာနံ၊ ကံေဟာင္းကံဆိုး အမ်ဳိးမ်ဳိးတို႔ကို၊ ကတတၱာ ဘ၀မ်ားစြာ သံသရာက မကြာထပ္ၾကပ္ ျပဳအပ္ႏွံေသာေၾကာင့္။ ဣ႒ာနိေ႒ အကာင္းအဆိုး အာရံု ၂ မ်ဳိးသည္။ အဂေတပိ၊ အေၾကာင္းအားေလ်ာ္စြာ ေပၚလာခဲ့ေသာ္လည္း၊ န၀ိေကာ ယထာ၊ ပင္လယ္ကိုကူး မာလိန္မွဴးကဲ့သို႔။ ေယာနိေသာ၊ သင့္တင့္ေလ်ာ္ကန္ ေတာ္မွန္ထံုးအရ အသံုးက်မည့္ လံု႔လပညာ အလိမၼာျဖင့္။ တိတၳံ၊ ဒုကၡမီးစက္ ဆူဆူပြက္သည့္ ဤဘက္ကမ္းမွ စခန္းထဖို႔ နန္းမေခမံ ေရဗဏ္နန္း ဟိုဘက္ကမ္းကို။ သႏၶာယ၊ စိတ္စဥ္ေျဖာင့္တန္း ေကာင္းစြာမွန္း၍။ တေရယ်၊ ေလာကဓံလိႈင္း ေလမုန္တုိင္းေၾကာင့္ မဆိုင္းမလႈပ္ ဥာဏ္အားထုတ္လ်က္ သုတ္သုတ္လ်င္စြာ ကူးခပ္ရာသတည္း။
ဤသို႔ဆိုလွ်င္ ေလာကဓံ ၈ ပါးေၾကာင့္ စိတ္လႈပ္ရွားျခင္း မရွိ။ အရွည္ကို ေျမာ္ျမင္၍ ႀကိဳတင္စီမံေလ့လည္းရွိ၊ မိမိစီမံသည့္အတိုင္း အက်ဳိးရွိေအာင္ ၀ီရိယလည္း ရွိသူတုိ႔မွာ ကိုယ္ဆင္းရဲမႈ ဒုကၡ၊ စိတ္ဆင္းရဲမႈ ေဒါမနႆတို႔မွ ကင္းကြာ၍ ခ်မ္းခ်မ္းသာသာႏွင့္ ပါရမီကုသိုလ္မ်ားကို ႀကိဳးစားျဖည့္က်င့္ကာ လူျဖစ္ရက်ဳိး နပ္သူ ျဖစ္ပါလိမ့္သတည္း။
ေလာကဓံေတြ႕ရိုးမို႔၊ အမ်ဳိးမ်ဳိးေတြ႕ရမယ္။
စိတ္အေန မတုန္လႈပ္ေအာင္၊ ထိန္းခ်ဳပ္ပါ့ကြယ္။
အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ ၏ ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼက်မ္းစာအုပ္မွ ထုတ္ႏႈတ္ ေဖာ္ျပပါသည္။
ေလာက = ေလာက+ဓမၼ = ဓမၼတာ (ထံုးစံ)
ထိုေလာကဓံသည္..
၁။ လာဘ ပစၥည္းဥစၥာရျခင္း
၂။ အလာဘ ပစၥည္းဥစၥာမရျခင္း
၃။ ယသ အေျခြအရံမ်ားျခင္း
၄။ အယသ အေျခြအရံမရွိျခင္း
၅။ နိႏၵာ အကဲ့ရဲ႕ခံရျခင္း
၆။ ပသံသာ ခ်ီးမြမ္းခံရျခင္း
၇။ သုခ ကိုယ္-စိတ္- ခ်မ္းသာျခင္း
၈။ ဒုကၡ ကိုယ္-စိတ္-ဆင္းရဲျခင္း
ဤသို႔အားျဖင့္ ရွစ္ပါးရွိ၏။
ဤေလာကဓံမ်ား၌ မေကာင္း ၄ ပါး၊ ေကာင္း ၄ ပါးပါ၀င္၏။
ေကာင္းေသာေလာကဓံႏွင့္ ႀကံဳေတြ႕ရေသာအခါ ၀မ္းသာရႊင္ပ် တၾကြၾကြ ျဖစ္ေနျခင္း၊ မေကာင္းေသာ ေလာကဓံႏွင့္ ႀကံဳေတြ႕ရေသာအခါ စိတ္အားႏြဲ႕၍ တမဲ့မဲ့ ျဖစ္ေနျခင္းသည္ ေလာကဓံေၾကာင့္ တုန္လႈပ္ျခင္းတည္း။
၀မ္းသာလြယ္သူသည္၀မ္းနည္းလြယ္၏။ ၀မ္းသာအားႀကီးသူသည္ ၀မ္းနည္းအားႀကီး၏။ ၀မ္းနည္းမႈ ဆိုသည္မွာ ေဒါမနႆ သေဘာပင္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အၿမဲစိတ္ခ်မ္းသာျခင္းကို အလိုရွိလွ်င္ ေလာကဓံ ရွစ္ပါး ျဖစ္ရိုးျဖစ္စဥ္ တရားေၾကာင့္ (ဆိုးဆိုးေကာင္းေကာင္း) သိသိသာသာႀကီး စိတ္မေျပာင္းဖို႔ အထူးသတိထား သ့င့္ၾကေပသည္။ ခ်ဲ႕ဦးအံ့။
လာဘ - အလာဘ
မိမိႏွင့္ ထိုက္တန္ေသာ လာဘ္ကို တရားသျဖင့္ ရေအာင္ႀကိဳးစားရမည္။ ရသည့္အခါလည္း သူတစ္ပါး ျမင္ျပင္းကတ္ေအာင္ ၀မ္းသာရႊင္ပ် တၾကြၾကြ မရွိေစသင့္။ တခ်ဳိ႕ ရွာေဖြမႈကား ရွာေဖြ၍ မရသည့္အျပင္ “ဘူးထဲက ေရပါ၍ ” အရင္းပင္ ရံႈးတတ္ေသးသည္။ ထိုကဲ့သုိ႔ ဆံုးရံႈးမႈေၾကာင့္လည္း ၀မ္းနည္းပူေဆြး၍ မေနႏွင့္၊ ထိုသုိ႔ ဆံုးရံႈးသူေတြ မေရတြက္ႏိုင္ေအာင္ ရွိၾကသည့္အျပင္ ထီးနန္းကိုပင္ စြန္႔လႊတ္၍ တစ္မ်ဳိးလံုး သခင္ဘ၀မွ ကၽြန္ဘ၀သို႔ ဆင္းကာ “ေမာင္ေမာင္ေခၚတုန္းက ဗ်ာ လို႔မွ် ထူးေဖာ္မရဘဲ ေအာင္ေက်ာ္လို႔ ေခၚကာမွ ဘုရား ထူးရသူေတြ အမ်ားပင္” ရွိရွာၾကေပသည္။ သုိ႔ျဖစ္၍ ရမႈ -မရမႈ ေလာကဓံ ႏွစ္ခုေၾကာင့္ မတုန္လႈပ္ဖို႔ရာ ခုိင္မာေသာ စိတ္ကိုသ အၿမဲထားသင့္ၾကေပသည္။
ယသ-အယသ
ဆရာသမား လူႀကီးလူေကာင္းတို႔၌ အထိုက္အလိုက္ အေျခြအရံရွိမွ တင့္တယ္သည္။ အၿခံအရံဟူသည္ အိမ္၀င္းအိမ္ၿခံတို႔ကဲ့သို႔ ေဘးဆီးရန္ကာ အရာရာမွာပင္ ေစာင့္ေရွာက္လုပ္ေကၽြး အကူအညီ ေပးသူမ်ားတည္း။ ထိုကဲ့သို႔ အျခံအရံ ေပါမ်ားေအာင္ မိမိ၏ ပစၥည္းမ်ားကို ေခၽြတာေ၀ငွ မစခ်ီးေျမွာက္ရမည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ‘‘ေျခြမွ ရံသည္” ဟု ေျပာေလ့ရွိသည္။ ထိုအေျခြအရံမ်ားကိုလည္း အေစခံလို သေဘာထား၍ အားမနာ ပါးမနာ မ်ားစြာ မေစခိုင္းသင့္ေပ။ မိမိကို မွီခို၍ ႀကီးပြားေစလိုေသာ စိတ္သာ ရွိသင့္ေပသည္။ အခုိင္းအေစကို ခုိင္းဖို႔ရာ ငွားရမ္းထားေသာ အေစခံမ်ားကိုပင္ အေျခြအရံလို သေဘာထားလ်က္ မိမိကို အမွီျပဳ၍ တစ္ေန႔ထက္တစ္ေန႔ ႀကီးပြားေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္သင့္ေပသည္။ ထိုကဲ့သို႔ သေဘာထားေကာင္းပါလ်က္ အေျခြအရံ မရွိျပန္လွ်င္ စိတ္ႏွလံုး မပူပန္ေလႏွင့္။ အေျခြအရံ ေပါမ်ားသည့္အတြက္လည္း မာန္မာန မတက္ေစသင့္။
ေက်ာ္ေစာမႈ၊ ဂုဏ္သတင္း ပ်ံ႕ႏွံ႕မႈမ်ားသည္လည္း ယခုဘ၀သာမက ဘ၀တုိင္း အေရးႀကီး၏။ ျမင့္ျမတ္ေသာ အလုပ္ကို လုပ္မည္ႀကံလွ်င္ ဂုဏ္ရွိမွ နာမည္ႀကီးမွ အထေျမာက္ႏုိင္သည္ကို ေရွးဦးစြာ သတိျပဳသင့္ေပသည္။ ဂုဏ၀ေႏၲ ၀ႆႏၲိ ဇနာ = ဂုဏ္ရွိသူမွ လူထင္ၾကေသာအခါ ျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္၍ ရသင့္ေသာ ေက်ာ္ၾကားမႈ ဂုဏ္အတြက္ မၾကြားမေမာ္ေလႏွင့္။ ရသင့္ပါလ်က္ မရျပန္ွလွ်င္လည္း စိတ္အားမငယ္ေလႏွင့္။
နိႏၵာ-ပသံသာ
မလိုမုန္းတား ဣသာမ်ားသူ သို႔မဟုတ္ အလုပ္မရွိ အလုပ္ရွာ၍ ကဲ့ရဲ႕စရာ ႀကံစည္သူေတြ ေပါမ်ားေသာ ယခုကာလ၀ယ္ အခ်ီးမြမ္းခံရဖို႔ ခဲယဥ္းေသာ္လည္း အကဲ့ရဲ႕ခံရဖို႔မွာ ေသခ်ာၿပီး ျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ ကဲ့ရဲ႕စရာ မရွိေအာင္ ေရွးဦးစြာ သတိထားရမည္။ သို႔ရာတြင္ သိၾကားမင္း ဖန္ဆင္းအပ္ေသာ ႏြားေသာ္မွ မစင္ေပ်ာ့သည္ဟု ေနာ့ေတာ့ေတာ့ အဆိုခံရေသးေသာေၾကာင့္ ‘ မုန္းအျပစ္၊ ခ်စ္အက်ဳိး ျမတ္ႏိုးမွ သဒၵါ ’ ႏိုင္ေသာ ယခုကာလ၀ယ္ မုန္းသူလည္း မရွားသျဖင့္ အျပစ္ျမင္ခ်င္သူေတြလည္း အမ်ားပင္ ရွိေပမည္။
သို႔ေသာ္ သူတစ္ပါး၏ အျပစ္ကို လြယ္ကူစြာ ျမင္ႏုိင္ေသာ ဆိုသူမ်ားသည္ အမရာ၊ ကႏၷရီ၊ မဒၵီ၊ သမၺဴလာ တို႔အလား သိ႔ုမဟုတ္ မေဟာ္သဓာ ၊ ေ၀ႆႏၲရာ တိ႔ုတမွ် သို႔မဟုတ္ အရွင္မဟာ ကႆပ၊ အရွင္သရိပုတၱရာ၊ အရွင္အာနႏၵာတို႔လို႔ ေျခာက္ျပစ္ကင္း၍ စင္းလံုးေခ်ာ ဟု ဆုိႏုိင္ပါမည္ေလာ။ ရြာတစ္ရြာ၌ ေတာင္ဘက္အိမ္က မိန္းမႀကီးတစ္ေယာက္ စကားထစ္ေၾကာင္း ေျပာလာေသာ သားငယ္က … အ… အ… အေဖ၊ ဟို… ဟို .. ဟို ဘက္အိမ္က မိန္း….. မိန္း….. မိန္းမႀကီးဟာ၊ စ … စ…စကား ထစ္ …. ထစ္…. ထစ္လိုက္တာ ဟု ေျပာသလို ထိုသူကိုယ္တုိင္မွာ အကဲ့ရဲ႕ ခံရၿပီးျဖစ္၍ သူခိုးေသေဖာ္ညွိမ်ား ျဖစ္တတ္ၾကသည္။
သို႔မဟုတ္ မိမိကဲ့ရဲ႕ဖြယ္ကို အစြမ္းကုန္ ဖံုးကြယ္ထားေသာ ေၾကာင္သူေတာ္မ်ား ျဖစ္တတ္ၾကသည္။ ဘာေၾကာင့္နည္း။ ခိုးတတ္လွ်င္ ရိုးတတ္ ေသာေၾကာင့္တည္း။ အခ်ဳိ႕အခ်က္ကား ကိုယ့္ထက္သာလို႔ မနာလို လို႔ ကဲ့ရဲ႕ေသာ္လည္း ထိုအကဲ့ရဲ႕မ်ဳိးကို သူကိုယ္တုိင္ပင္ ခံခ်င္ေကာင္း ခံခ်င္ပါလိမ့္မည္။ ဘာေၾကာင့္နည္း။ မိန္းကေလးတစ္ေယာက္အိမ္သို႔ ဂုဏ္သေရရွိ ေယာက်္ားေလး တစ္ေယာက္ ထြက္၀င္ေနရာ၀ယ္ တစ္နယ္လံုး ကဲ့ရဲ႕ၾကရာ၌ အမွန္စင္စစ္မွာ မိမိတို႔ဆီ မလာေသာ ေၾကာင့္သာ ျဖစ္သကဲ့သို႔တည္း။ ဤသို႔လွ်င္ အကဲ့ရဲ႕ ခံရမႈသည္ မကင္းနုိင္ေသာ ေလာကဓံျဖစ္သည့္အျပင္ အမွန္အားျဖင့္ ကဲ့ရဲ႕သေလာက္ အျပစ္ရွိခ်င္မွ ရွိမည္။ အျပစ္ရွိသည္ပင္ထားဦးေတာ့၊ ေၾကာက္သင့္ ရွက္သင့္သေလာက္ထက္ မိမိစိတ္ကို မိမိ ေျခာက္ေနျခင္းက ပိုျဖစ္ေကာင္းပိုျဖစ္ပါလိမ့္မည္။
တေစၦေၾကာက္တတ္သူသည္ ညဥ့္အေမွာင္မိုက္ထဲတြင္ ထန္းပင္ ငုတ္တိုကို ျမင္ရာ၌ ထန္းပင္ငုတ္တိုက လံုး၀ မေျခာက္ေသာ္လည္း သူ႔စိတ္ထဲက တေစၦပဲ တေစ ၦပဲ ဟု အေသအလဲ စြဲလမ္း၍ တေစၦကမ႒ာန္း စီးျဖန္းေသာေၾကာင့္ ကမ႒ာန္းေပါက္ၿပီးလွ်င္ သူ႔ေနာက္သို႔ လိုက္ေနသည္ထင္ကာ မစင္ပါေအာင္ ေျပးရွာသကဲ့သုိ႔တည္း။ ထို႔အတူ အခ်ဳိ႕ကိစၥ၌ မိမိစိတ္မွ မိမိေျခာက္ကာ အလြန္႔အလြန္ ေၾကာက္စရာဟု ထင္လာတတ္သည္။ ထိ႔ုေၾကာင့္ သံယုတ္ပါဋိေတာ္၌ ေတာထဲမွာ ခၽြတ္ခၽြတ္သံၾကားတုိင္း ေမာႀကီးပန္းႀကီးေျပးရွာေသာ သမင္ပ်ဳိကဲ့သို႔ အကဲ့ရဲ႕ခံရမည္ကို ေၾကာက္ေနသူကိုလည္း စိတ္မတည္သူ၊ စိတ္မခုိင္သူ၊ ေပါ့ဆစိတ္ရွိသူ ဟု မိန္႔ေတာ္မူသည္။ ခၽြတ္ခၽြတ္သံၾကားတုိင္း ေျပးရသျဖင့္ သမင္ပ်ဳိမွာ အစာေရစာ မ၀သကဲ့သို႔ ထိုေၾကာက္တတ္သူမွာလည္း မည္သည့္အက်ဳိးကိုမွ် မရေခ်။ နဂိုကပင္ အရွက္ရေစေတာ့ဟု သေဘာထား၍ ကဲ့ရဲ႕ရကား ထိုသို႔ ရွက္မွန္း ေၾကာက္မွန္းသိလွ်င္ ကဲ့ရဲ႕သူတိ႔ုအတြက္ မ်က္ျဖဴဆိုက္ေလ ဆရာႀကိဳက္ေလ ျဖစ္ေပလတၱံ႕။
တစ္နည္းတစ္ဖံု စဥ္းစားျပန္လွ်င္ အကဲ့ရဲ႕ခံေနရသည္မွာ တစ္မ်ဳိးအားျဖင့္ အားတက္စရာ ျဖစ္၏။ အဘယ့္ေၾကာင့္နည္း။ ေခြးေလွးၾကမ္းပိုး အုတ္ၾကားျမက္ေပါက္ အတန္းအစားမ်ဳိးကို အေရးလုပ္၍ မေျပာလိုၾက။ အေတာ္ထင္ရွားသူကိုမွ ကဲ့ရဲ႕ၾကေသာေၾကာင့္တည္း။ ထို႔ေၾကာင့္ သစ္ပင္အမ်ားရွိရာတြင္ အျမင့္ဆံုးသစ္ပင္သည္ ေလတိုက္အခံရဆံုး ျဖစ္သကဲ့သို႔ ထို႔အတူ အထက္တန္းက်ေလ ေလာကဓံမုန္တုိင္း အတိုက္ခံရေလ ျဖစ္ရကား အကဲ့ရဲ႕ခံရမႈကို ဂရုစိုက္၍ ၀မ္းမနည္းထိုက္လွသင့္အျပင္ အခ်ဳိ႕ ကဲ့ရဲ႕ျခင္းမွာ မိမိအထက္တန္းေရာက္ေနျခင္း၏ အမွတ္လကၡဏာျဖစ္၍ ၀မ္းသာဖြယ္ ေကာင္းေပသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ မည္သူမဆို ကဲ့ရဲ႕မႈမ်ားကို အေရးစိုက္ကာ အရာရာ မတုန္လႈပ္ေအာင္ ေခြးေဟာင္တုိင္း ထ၍ မၾကည့္မိရန္၊ ၿမဲၿမံေသာစိတ္ထား ခုိင္မာေလာက္ေသာ သမာဓိတရားရွိေအာင္ ႀကိဳးစား၍ ေလ့လာၾကရမည္။ အကဲ့ရဲ႕ခံရသည့္အခါတို္င္း ငါ့စိတ္မ်ား ဘယ္အေျခေရာက္ေအာင္ ခိုင္မာေနပါလိမ့္ မည္နည္း ဟု စဥ္းစဥ္းစားစား သတိထားကာ အကဲ့ရဲ႕ဒဏ္ကို အရသာ တစ္မ်ဳိး ခံၾကည့္ပါေလ။ သို႔ေသာ္လည္း အကဲ့ရဲ႕မခံရေအာင္ လူတကာလက္ညွိဳးထိုးေလာက္ေအာင္ ကဲ့ရဲ႕ဖြယ္အျပဳအမူမ်ဳိးကို မရွိေအာင္ကား သတိေဆာင္ရေပလိမ့္မည္။
ကဲ့ရဲ႕ခံရာ၌ မတုန္လႈပ္သကဲ့သို႔ ခ်ီးမြမ္းခံရသည့္အခါ၌လည္း သိသိသာသာႀကီး မၿပံဳးမိေစဘဲ အလုပ္ေကာင္း၍ အက်ဳိးရသည္မွာ ဓမၼတာပဲ ဟု ႏွလံုးသြင္းလ်က္ သန္႔ရွင္းေသာ စိတ္ထားျဖင့္ အျခားသူမ်ားကိုလည္း ငါကဲ့သို႔ ဂုဏ္သေရရွိကာ အခ်ီးမြမ္းခံရပါေစ ဟု အမွ်ေ၀သေဘာျဖင့္ စိတ္မေနာ ေကာင္းသင့္ၾကေပသည္။
သုခနဲ႕ ဒုကၡတိ႔ုသေဘာကား ထင္ရွားေလာက္ၿပီ ဟု ထင္ပါသည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္…. ေလာကဓံ ၈ ပါးတြင္ အေကာင္း ၄ ပါးကို ဣ႒ာရံု (အလိုရွိအပ္ေသာ အာရံု) ဟု ေခၚသည္။ မေကာင္းေလးပါးကုိ အနိ႒ာရံု (အလိုမရွိအပ္ေသာ အာရံု) ဟု ေခၚသည္။ ေရွးေရွးဘ၀မ်ားစြာ သံသရာက ကံေကာင္း ကံဆိုး (ကုသိုလ္-အကုသိုလ္) ၂ မ်ဳိးကို ျပဳလာခဲ့ေသာ ငါတို႔ဆီမွာ ထို ဣ႒ာရံု အနိ႒ာရံုအမ်ဳိးစံုႏွင့္ အမွန္ေတြ႕ႀကံဳၾကရေတာ့မည္။ ထိုကဲ့သို႔ ေတြ႕ႀကံဳရာ၌ ထို ဣ႒ာရံု အနိ႒ာရံု ေလာကဓံ ေလမုန္တုိင္းကို မိမိ၏ လံု႔လစြမ္း ဥာဏ္စြမ္းတို႔ျဖင့္ နည္းလမ္းရွိသမွ် ခုခံကာကြယ္ၾကၿပီးလွ်င္ အၾကင္သုိ႔ေသာ နိဗၺာန္ ဆိပ္ကမ္းသို႔ ေမွ်ာ္မွန္း ကူးခပ္ရမည္။
ဥပမာ- ပင္လယ္ကို ေက်ာ္ျဖတ္ေနေသာ မာလိန္မွဴးတို႔၌ အခါခပ္သိမ္း ၿငိမ္သက္ ေအးခ်မ္းစြာ ေက်ာ္လြန္ရလိမ့္မည္ဟု မေမွ်ာ္လင့္ႏိုင္။ မၾကာမၾကာပင္ သာမန္လိႈင္းေလ၊ ျပင္းထန္ေသာ လိႈင္းေလ၊ သေဘၤာကိုပင္ အႏၲရာယ္ျဖစ္ေစႏုိင္ေလာက္ေသာ လိႈင္းေလမ်ားကို ေတြ႕ႀကံဳရေပသည္။ ထိုသို႔ ေတြ႕ႀကံဳရာ၀ယ္ ကၽြမ္းက်င္ေသာ မာလိန္မွဴးတို႔မွာ မိမိတို႔ လံု႕လစြမ္း ဥာဏ္စြမ္းတို႔ျဖင့္ ထိုလိႈင္းေလမ်ားကို ခုခံ၍ မိမိလိုရာ ဆိပ္ကမ္းသို႔ ေရာက္ႏုိင္ၾကသကဲ့သို႔တည္း။
ကတတၱာ နာနာကမၼာနံ၊
ဣ႒ာနိေ႒ပိ အာဂေတ။
ေယာနိေသာ တိတၳံ သႏၶာယ၊
တေရယ် နာ၀ိေကာ ယထာ။
နာနာကမၼာနံ၊ ကံေဟာင္းကံဆိုး အမ်ဳိးမ်ဳိးတို႔ကို၊ ကတတၱာ ဘ၀မ်ားစြာ သံသရာက မကြာထပ္ၾကပ္ ျပဳအပ္ႏွံေသာေၾကာင့္။ ဣ႒ာနိေ႒ အကာင္းအဆိုး အာရံု ၂ မ်ဳိးသည္။ အဂေတပိ၊ အေၾကာင္းအားေလ်ာ္စြာ ေပၚလာခဲ့ေသာ္လည္း၊ န၀ိေကာ ယထာ၊ ပင္လယ္ကိုကူး မာလိန္မွဴးကဲ့သို႔။ ေယာနိေသာ၊ သင့္တင့္ေလ်ာ္ကန္ ေတာ္မွန္ထံုးအရ အသံုးက်မည့္ လံု႔လပညာ အလိမၼာျဖင့္။ တိတၳံ၊ ဒုကၡမီးစက္ ဆူဆူပြက္သည့္ ဤဘက္ကမ္းမွ စခန္းထဖို႔ နန္းမေခမံ ေရဗဏ္နန္း ဟိုဘက္ကမ္းကို။ သႏၶာယ၊ စိတ္စဥ္ေျဖာင့္တန္း ေကာင္းစြာမွန္း၍။ တေရယ်၊ ေလာကဓံလိႈင္း ေလမုန္တုိင္းေၾကာင့္ မဆိုင္းမလႈပ္ ဥာဏ္အားထုတ္လ်က္ သုတ္သုတ္လ်င္စြာ ကူးခပ္ရာသတည္း။
ဤသို႔ဆိုလွ်င္ ေလာကဓံ ၈ ပါးေၾကာင့္ စိတ္လႈပ္ရွားျခင္း မရွိ။ အရွည္ကို ေျမာ္ျမင္၍ ႀကိဳတင္စီမံေလ့လည္းရွိ၊ မိမိစီမံသည့္အတိုင္း အက်ဳိးရွိေအာင္ ၀ီရိယလည္း ရွိသူတုိ႔မွာ ကိုယ္ဆင္းရဲမႈ ဒုကၡ၊ စိတ္ဆင္းရဲမႈ ေဒါမနႆတို႔မွ ကင္းကြာ၍ ခ်မ္းခ်မ္းသာသာႏွင့္ ပါရမီကုသိုလ္မ်ားကို ႀကိဳးစားျဖည့္က်င့္ကာ လူျဖစ္ရက်ဳိး နပ္သူ ျဖစ္ပါလိမ့္သတည္း။
ေလာကဓံေတြ႕ရိုးမို႔၊ အမ်ဳိးမ်ဳိးေတြ႕ရမယ္။
စိတ္အေန မတုန္လႈပ္ေအာင္၊ ထိန္းခ်ဳပ္ပါ့ကြယ္။
အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ ၏ ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼက်မ္းစာအုပ္မွ ထုတ္ႏႈတ္ ေဖာ္ျပပါသည္။
No comments:
Post a Comment