ေျပာင္းလဲတယ္ဆိုုတာ ေသခ်ာၿပီလား
m ·
ခုုတေလာ
အေျပာင္းအလဲ ဆိုုတဲ့ စကားလံုုးေတြ ဟိုုဂ်ာနယ္ ဒီဂ်ာနယ္ေတြမွာ ဖတ္ေနရပါတယ္။
စကၤာပူမွာ က်န္ခဲ့တဲ့ သူငယ္ခ်င္းမ်ားနဲ႔ အြန္လိုုင္းေပၚက မိတ္ေဆြမ်ားကလည္း
ေမးၾကပါတယ္။ ျမန္မာျပည္ႀကီး တကယ္ ေျပာင္းလဲ ေနၿပီလားတဲ့။ ျပန္လာဖိုု႔
သင့္ၿပီလားတဲ့။ ကၽြန္ေတာ္ ျပန္ေရာက္တာ သိပ္မၾကာေသးေတာ့ ခုုထိ နယ္မသြား
ျဖစ္ေသးပါဘူး။ လက္ရွိ ႀကံဳေတြ႕ရသမ ွ်ကေတာ့ ဟန္ထူးလြင္ သီခ်င္းထဲကလိုု
”အရင္အတိုုင္း ရန္ကုုန္” ပါပဲ။ တခ်ဳိ႕ တခ်ဳိ႕ေသာ ကိစၥေတြ အတြက္
အေျပာင္းအလဲရဲ႕ သက္ေရာက္မႈ ရွိဖိုု႔ လံုုေလာက္တဲ့ အခ်ိန္တစ္ခုု ေပးရမယ္
ဆိုုတာကိုု ကၽြန္ေတာ္ လက္ခံပါတယ္။ ဥပမာ ေျပာရရင္ ပညာေရး
ေျပာင္းလဲမႈမ်ဳိးေပါ့။ သင္ရိုုးအသစ္ေတြ၊ သင္ၾကားပံုု အသစ္ေတြ ျပင္ဆင္ရမယ္။
ကၽြမ္းက်င္တဲ့ ဆရာ၊ဆရာမေတြ ျဖစ္လာေအာင္ မြမ္းမံရမယ္ဆိုုတာေတြ အတြက္ အခ်ိန္
ပမာဏ တစ္ခုု လိုုအပ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ တခ်ိဳ႕ တခ်ဳိ႕ေသာ အေျပာင္းအလဲေတြကေတာ့
အခ်ိန္ အမ်ားႀကီး ယူၿပီး ျပဳျပင္ ျပင္ဆင္ရမယ့္ အေျပာင္းအလဲေတြ
မဟုုတ္ဘူးလိုု႔ ယူဆပါတယ္။
မလိုုအပ္တဲ့ အဆင့္မ်ား ေလ ွ်ာ့ခ်ပါ
ရံုုးလုုပ္ငန္းကိစၥေတြမွာ
ျပည္သူေတြ ေဆာင္ရြက္ရတဲ့ အဆင့္ေတြ မ်ားျပား ရႈပ္ေထြးလြန္းလွတာမိုု႔
လုုပ္ေဆာင္ရသူေတြ အတြက္ ေ၀၀ါးေစသလိုု လုုပ္ငန္းအဆင့္ဆင့္မွာ
ၾကန္႔ၾကာေစတာနဲ႔ အမ ွ် အဂတိလိုုက္စားမႈ ျဖစ္ပြားေအာင္ အားေပးအားေျမွာက္
ျပဳေနသလိုု ရွိပါတယ္။ အစိုုးရ ဌာနတိုုင္းမွာ “မလိုုအပ္ေသာ အဆင့္မ်ား ေလ
ွ်ာ့ခ်ေရး လုုပ္ငန္းေကာ္မတီ” ေတြ ဖြဲ႕စည္းၿပီး လက္ရွိထက္ ပိုုမိုု ထိေရာက္
လြယ္ကူေအာင္၊ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ ရွိေအာင္ ဘယ္လုုိ လုုပ္ေဆာင္ၾကမလဲ
ဆိုုတာေတြကိုု ရွာေဖြ သံုုးသပ္ အေျဖရွာၿပီး လတ္တေလာ ေဆာင္ရြက္ရမည္မ်ားနဲ႔
ေရရွည္စီမံကိန္းမ်ား ခ်မွတ္ ေဆာင္ရြက္ရမည္မ်ား ဆိုုၿပီး ခြဲျခား
အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္သင့္ပါတယ္။ သမၼတႀကီးရဲ႕ မိန္႔ခြန္းမွာ
”မလိုုအပ္ေသာ အသံုုးစရိတ္မ်ား (Transaction Cost) ေလ ွ်ာ့ခ်ေရး” ဆိုုၿပီး
ထည့္သြင္း ေျပာၾကားသြားပါတယ္။ “မလိုုအပ္ေသာ အဆင့္မ်ား ေလ ွ်ာ့ခ်ေရး”
ကိုုလည္း အေလးေပး ေဆာင္ရြက္သင့္ပါတယ္။
ကိုုယ္ေတြ႕ အေတြ႕အႀကံဳအရ
အစိုုးရဘဏ္တစ္ခုုမွာ ဘဏ္စာရင္းဖြင့္တာ ၂ ရက္တိတိ ၾကာပါတယ္။ ဟိုုေကာင္တာ
ဒီေကာင္တာ ကူးနဲ႔ ေခၽြးတလံုုးလံုုး သြားလာခဲ့ရတာပါ။ ကြန္ပ်ဴတာ
စနစ္သံုုးေနေပမယ့္ ေကာင္တာတစ္ခုုကေန တစ္ခုုကိုု စာရြက္ေတြ တထပ္ႀကီး သယ္ၿပီး
သြားေနရတာပါ။ ဘဏ္စာရင္းဖြင့္တဲ့ ေကာင္တာမွာ ကြန္ပ်ဴတာကေန
ဘဏ္စာရင္းနံပါတ္ကိုု စာရြက္အေသးေလးနဲ႔ ထုုတ္ေပးလိုုက္ပါတယ္။ အဲဒါကိုု မိတၱဴ
တင္ဖိုု႔လိုုတယ္ ဆိုုလိုု႔ ဘဏ္ကေန အျပင္ကိုု တေခါက္သြားၿပီး
မိတၱဴဆြဲရျပန္ပါတယ္။ အဲဒီမွာ တခါတည္း ၂ ခုု ထုုတ္လုုပ္ရင္ မရဘူးလားလိုု႔
ေတြးမိပါတယ္။ ဘဏ္မွာ ေငြသြင္းတဲ့အခါ မိမိသြင္းမယ့္ ႏိုင္ငံျခားေငြေတြကိုု
တစ္ရြက္ခ်င္းစီ နံပါတ္ေရးခိုုင္းပါတယ္။ ေရးခ်င္ရာ စာရြက္မွာ ေရးလာခဲ့လိုု႔
မရပါ။ ေဖာင္၀ယ္ရပါတယ္။ ေဖာင္တစ္ေစာင္မွာ အမွတ္စဥ္ ၅၀ အထိပဲ ပါတာမိုု႔ ေဒၚလာ
၁ ေသာင္း သြင္းမယ့္သူဟာ ေဒၚလာ ၁၀၀ တန္ေတြ ေရးရမယ့္ ေဖာင္ ၂ ေစာင္ ၀ယ္ရမွာ
ျဖစ္ၿပီး အမွတ္စဥ္ ၁ က ေန ၅၀ အထိ တစ္ေစာင္စီ နံပါတ္ေတြ ခ်ေရးရမွာပါ။
ျပည္သူ႔၀န္ထမ္းလား ျပည္သူ႔၀န္ထုုတ္၀န္ပိုုးလား
“ငါးခံုုးမတစ္ေကာင္ေၾကာင့္
တစ္ေလွလံုုးပုုပ္” ဆိုုသလိုု ျပည္သူ႔၀န္ထမ္း မပီသတဲ့ ျပည္သူ႔
၀န္ထုုတ္၀န္ပိုုးေတြ ရွိေနဆဲပါ။ ျပည္သူ႔ ၀န္ထမ္းလစာနဲ႔ မေလာက္ငလိုု႔
မိုုးခါးေရေလး ေသာက္ရတာပါ ဆိုုၿပီး စိန္နားကပ္ တ၀င္း၀င္း ျဖစ္ေနတဲ့
၀န္ထမ္းမမမ်ား၊ ႏိုင္ငံေတာ္က တံတားႀကီးေတြ ေဆာက္လိုုက္၊ ဆည္ႀကီးေတြ
ေဆာက္လိုုက္တိုုင္း သူတိုု႔အတြက္ တိုုက္ေတြ၊ ကားေတြ အလ ွ်ိဳလ ွ်ိဳ
ေပၚလာလိုုက္ ျဖစ္ေနတဲ့ အင္ဂ်င္နီယာကိုုကိုုမ်ား စသျဖင့္ ၾကားေနရတာ
ၾကာပါၿပီ။
ဒီမွာလည္း ကိုုယ္ေတြ႕
ျဖစ္ရပ္တစ္ခုုကိုု ေ၀ မ ွ်ခ်င္ပါေသးတယ္။ ၈မိုုင္က အစိုုးရရံုုး
တစ္ခုုမွာေပါ့ဗ်ာ။ ေမာ္ေတာ္ကား တင္သြင္းခြင့္ျပဳဖိုု႔ ေလ ွ်ာက္လႊာတင္ဖိုု႔
အေရး မနက္ ၁၀ နာရီခြဲ လာခဲ့ဖိုု႔ ခ်ိန္းထားေပမယ့္ ၁၁ နာရီခြဲခါနီး အထိ
တာ၀န္ခံမမက မေရာက္လာေသးပါဘူး။ သည္းခံျခင္းပါရမီ ရင့္သန္လာေအာင္
က်င့္ေပးေနသလားလိုု႔ မသိပါဘူး။ အဲဒီ တာ၀န္ခံမမ ေရာက္လာၿပီး
အလုုပ္စလုုပ္ေတာ့ ၁၂ နာရီထိုုးခါနီးေနပါၿပီ။ ေလ ွ်ာက္လႊာတင္တဲ့အခါ ဓာတ္ပံုု
၂ ပံုုကိုု ပလတ္စတစ္အိတ္နဲ႔ ထည့္ရမယ္ဆိုုၿပီး လုုပ္ေနလိုု႔ ကြမ္းယာဆိုုင္
ေျပးၿပီး ပလစ္စတစ္ အၾကည္အိတ္ အေသး ၂ လံုုး သြားေတာင္းရပါေသးတယ္။
ကၽြန္ေတာ့္အလွည့္ေရာက္ေတာ့ ေလ ွ်ာက္လႊာတင္ဖိုု႔ စီစစ္တယ္ေပါ့ဗ်ာ။ ၿပီးေတာ့
ဖိုုင္တစ္ခုုထဲ ထည့္လိုုက္ၿပီး ေနာက္တစ္ဆင့္ အေနနဲ႔ တစ္ေနရာမွာ သြားၿပီး
မွတ္ပံုုတင္ဖိုု႔ ေျပာပါတယ္။ ဖိုုင္ဖိုုးလည္း ေစတနာရွိသေလာက္ ေပးခဲ့ပါတဲ့။
အမွန္အတိုုင္း ေျပာရရင္ေတာ့ ေစတနာ မရွိဘူးဗ်ာ။ သူ႔အလုုပ္သူလုုပ္တာပဲေလ။
ဒါနဲ႔ ၅၀၀ တန္ တစ္ရြက္ ထုုတ္ေပးလိုုက္ေတာ့ သိပ္မၾကည္ပါဘူး။ ၁၀၀၀ တန္ေပးမွ
ေက်နပ္မွာလား မသိပါဘူး။ တစ္ရက္ကိုု ေလ ွ်ာက္လႊာလာတင္ၾကသူေတြ ရာဂဏန္းမက
ရွိတယ္ဗ်။ ကၽြန္ေတာ္ လွည့္အထြက္မွာ အဲဒီ တာ၀န္ခံမမရဲ႕ စိန္နားကပ္က အေရာင္
လက္ကနဲ ျဖစ္သြားတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္ မ်က္လံုုးထဲမွာေတာ့ စိန္နားကပ္ပန္ထားတဲ့
ငါးခံုုးမတစ္ေကာင္ကိုု ေတြ႕လိုုက္တယ္။
ဒါနဲ႔ပဲ ေလ ွ်ာက္လႊာတင္ဖိုု႔
မွတ္ပံုုတင္တယ္လဲ ဆိုုေရာ မွတ္ပံုုတင္ခဆိုုၿပီး ထပ္ေတာင္းျပန္ေရာဗ်။
မွတ္ပံုုတင္တယ္ဆိုုတာ ဖိုုင္ထဲ ထည့္ထားတဲ့ စာရြက္စာတမ္းေတြကိုု ထုုတ္ၿပီး
စာအုုပ္ႀကီးထဲထည့္၊ တံဆိပ္တံုုးေလး တစ္ခုု ထုုၿပီး အမွတ္စဥ္ေလး
ေရးေပးလိုုက္တာပါ။ ခုုနက ၅၀၀ ေပးထားတဲ့ ဖိုုင္ကေလးကိုုလည္း ေဘးနားမွာ
ခ်ထားလိုုက္ၿပီးၿပီ ခင္ဗ်။ မၾကာခင္မွာပဲ အဲဒီ ဖိုုင္အလြတ္ေတြက ခုုနက
တာ၀န္ခံမမဆီ တေက်ာ့ျပန္ ေရာက္သြားဦးမွာ ျမင္ေယာင္ပါေသးတယ္။
လကမၻာမွာလား ရန္ကုုန္လား
ကားပါမစ္ကေလးမ်ား
ကံေကာင္းေထာက္မလိုု႔ ရခဲ့လိုု႔ ကားအသစ္ တစ္စီး သြင္းျဖစ္တဲ့အခါ
ရန္ကုုန္ၿမိဳ႕ရဲ႕ လမ္းမမ်ားေပၚမွာ ေမာင္းဖိုု႔ကိုုေတာ့ ႀကိဳေတြးၿပီး
အေတာ္ေလး ႏွေျမာတသျဖစ္မိပါတယ္။ ခ်ဳိင့္ေတြ ခြက္ေတြ ဟိုုေရွာင္ရ ဒီတိမ္းရနဲ႔
လကမၻာေပၚ ကားေမာင္းျခင္းေပါ့ဗ်ာ။ ရန္ကုုန္ျပန္ေရာက္ၿပီးကတည္းက လမ္းေလ
ွ်ာက္တဲ့အခါလည္း ငိုုက္စိုုက္ငိုုက္စိုုက္နဲ႔ ေလ ွ်ာက္ေနျဖစ္တာ မ်ားတယ္။
ေအာက္မၾကည့္ပဲ ေလ ွ်ာက္ရင္ အေပါက္ကၽြံမွာ ေၾကာက္လိုု႔ဗ်။ ပလက္ေဖာင္းမွာ
အေပါက္ေတြရယ္၊ ခဲေတြ ထိုုးထိုုးေထာင္ေထာင္ရယ္နဲ႔ေပါ့။ လမ္းေလ ွ်ာက္ရင္း
ေလေကာင္းေလသန္႔ ရွဴမယ္ စိတ္ကူးထားသလား။ ကားအိပ္ေဇာပိုုက္ေတြက ထြက္တဲ့
အနံ႔အသက္ေတြကလည္း အေတာ္ေလးကိုု ဒုုကၡေပးတာဗ်။ သမၼတရံုုေရွ႕နားက
လူကူးမ်ဥ္းၾကားမွာေတာ့ စကၤာပူမွာလိုု ခလုုတ္ေလး ႏွိပ္ၿပီး လမ္းကူးဖိုု႔
ေနရာတစ္ခုု ရွိတယ္။ ခလုုတ္ကေတာ့ ပ်က္ေနပါၿပီ။ လမ္းကူးဖိုု႔
မီးစိမ္းေနေပမယ့္ လမ္းကူးေနတဲ့ ကၽြန္ေတာ့္ဆီ ဦးတည္လာေနတဲ့ ကားေတြက အရွိန္
မေလ ွ်ာ့ဘူးဗ်။ ကားေတြ တ၀ီ၀ီ ျဖတ္ေနတဲ့ ၾကားကေန လမ္းကူးရတဲ့ အရသာမ်ဳိး
စကၤာပူမွာ မရႏိုုင္ဘူးဗ်။ ကၽြန္ေတာ္ ေရာက္ဖူးတဲ့ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီး
ႏိုင္ငံမ်ားမွာေတာ့ လူကိုု ကားက အၿမဲတမ္း ဦးစားေပးတတ္ၾကေပမယ့္ ဒီမွာေတာ့
ကားေပၚက သူကိုု ဦးစားေပးရတဲ့ အေနအထားကိုုး။ ကိုုလိုုနီ အေမြဆိုုးလိုု႔
ဟိုုးတုုန္းက နာမည္တတ္ခဲ့ၾကသလိုု ဒါေတြဟာလဲ အာဏာရွင္ စနစ္ရဲ႕
အေမြဆိုုးေတြပါပဲ။ အားႀကီးတဲ့သူက သာစၿမဲဆိုုတဲ့ ခပ္ညံ့ညံ့ ေခတ္ေဟာင္း
အေတြးနဲ႔ သူေတြကေတာ့ ေခတ္ေျပာင္း စနစ္ေျပာင္းမွာ အိပ္မက္ အေဟာင္းေတြ
ဆက္မက္ေနၾကတုန္းပဲ။
ဒီေလာက္နဲ႔ေတာ့ မရေသးဘူး
No comments:
Post a Comment