သာသနာ႔ အႏၱရာယ္ ဟူသည္ ဗုဒၶျမတ္စြာ ပရိနိဗၺာန္စံ၀င္ေတာ္မူၿပီး၍ ရက္ပိုင္းအတြင္း၌ ပင္ ေပၚေပါက္ခဲ႔သည္ ဆိုရေပမည္။
ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ ပံ့သကူဒုကုဋ္ သကၤန္းကို ခံယူရရွိေသာ ဓုတင္ ဧတဒဂ္ဘြဲ႔ ရ “အရွင္မဟာကႆပ မေထရ္ျမတ္”သည္ေနာက္ပါရဟန္း(၅၀၀)ျဖင့္“ပါ၀ါျပည္”မွ“ကုသိနာရံု”သို႔ဗုဒၶျမတ္စြာအားဖူးေျမာ္ရန္ၾကြေတာ္မူလာစဥ္လမ္းခရီးအလယ္ ၌ တကၠတြန္းတစ္ဦးထံမွ “ကုသိနာရံု၊မလႅာမင္း အင္ၾကင္းဥယ်ာဥ္၀ယ္ ဗုဒၶဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္စံ၀င္ေတာ္မူသည္မွာ(၇)ရက္ၾကာၿပီျဖစ္ေၾကာင္း”သတင္းစကားၾကားသိရ၍ ရဟန္းတစ္ခ်ိဳ႕ ယူႀကံဳးမရ ငိုေၾကြးၾကရာ၊ေတာထြက္ရဟန္းႀကီး“သုဘဒ္”မွ-“ငါ့ရွင္တို႔ငိုယိုပူေဆြးျခင္းမျဖစ္ကုန္နွင့္၊ယခုငါတို႔လြတ္လြတ္လပ္လပ္ေျပာဆိုေနထိုင္၍ခြင့္ရၾကၿပီ။ရဟန္းႀကီးေဂါတမရွိစဥ္အခါတုန္းကအမ်ိဳးမ်ိဳးခ်ဳပ္ခ်ယ္ခဲ႔ၾကရာယခုအခါဤပညတ္ခ်က္ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈတို႔မရွိၿပီ ”ဟု ဆိုခဲ႔၏။
ထိုသို႔ေျပာဆိုခဲ႔ေသာေတာထြက္ရဟန္းႀကီးသုဘဒ္၏စကားသည္“အရွင္မဟာကႆပမေထရ္ျမတ္ႀကီး”၏ဦးထိပ္ေပၚသို႔ မိုးႀကိဳးစက္က်သကဲ႕သို႔ခံစားခဲ႔ရၿပီးေနာက္“သာသနာ႔ အႏၱာရာယ္အစ”ဟုအရွင္မဟာကႆပမေထရ္ သိခဲ႔ရသည္။
ထို႔အတြက္ေၾကာင့္ မေထရ္ျမတ္ႀကီးသည္..
(၁) မသူေတာ္တရားမျပန္႔ပြားမီ။
(၂) သူေတာ္ေကာင္းတရားမေပ်ာက္ပ်က္မီ။
(၃) အလႅဇၨီ အ၀ိနယ မထြန္းကားမီ။
(၄) လဇၨီ ၀ိနည္းတရားမပ်က္ျပားမီ။
(၅) အဓမၼ၀ါဒီတို႔ အင္အားမေကာင္းမီ
(၆) ဓမၼ၀ါဒီတို႔အားမနည္းမီ။ “သဂၤါယနာ”တင္မွျဖစ္မည္ဟု စိတ္အႀကံျဖစ္လ်က္ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္ခဲ႔ရသည္။
မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား၏အေျခအေနကိုအကဲခတ္ၾကည့္လွ်င္-ေထရ၀ါဒကို လံုး၀ယံုၾကည္လက္ခံေသာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားက အနည္းစု၊နတ္၊ျဗဟၼာဏအယူအဆ နွင့္ေထရ၀ါဒကို ေရာေထြးလွ်က္ လက္ခံယံုၾကည္ေနသူက အမ်ားစု ျဖစ္ေၾကာင္းေတြ႔ျမင္ႏိုင္သည္။
အိမ္တိုင္းလိုလိုနတ္စင္ရွိၾကသည္။က်န္းမာေရးမေကာင္းလွ်င္ေဆးဆရာႏွင့္ကုသသလိုနတ္နွင့္လည္းကုသည္။စီးပြားပ်က္လွ်င္နတ္ေမးသည္။ေဗဒင္ေမးသည္။စီးပြားတက္လွ်င္နတ္မသည္။ဘိုးေတာ္မသည္။ယၾတာေကာင္းသည္ ဟု ဆိုၾက၏။
ႏွစ္စဥ္ တၿခိမ္႔ၿခိမ္႔ စည္စည္ကားကားသိုက္ၿမိဳက္စြာက်င္းပေနသည့္ “ေတာင္ျပဳန္းပြဲ”သည္လည္းေကာင္း၊
“ေရႊမ်က္မွန္ တ၀င္း၀င္းနွင့္အိုက္တင္ေပးေနေသာ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ျမတ္ႀကီး”သည္လည္းေကာင္း၊
“လည္ဂုတ္တို၊ၾကာရြက္ေမွာက္၊သံမိႈခ်က္ေဖာက္ရာဗလပြႏွင့္တည္ရွိေနေသာျမန္မာျပည္အႏွံ႔ရွိ"ဒဏိၡဏသာခါရုပ္ပြားမ်ား”သည္လည္းေကာင္း။
“တိရိစာၦန္ရုပ္”ကိုယ္စားျပဳသည့္ “ၿဂိဳလ္နကၡတ္တိုင္မ်ား”သည္ လည္းေကာင္း၊
အိမ္ေခါင္းရင္းတိုင္းတြင္ “အုန္းသီး”မလြတ္ကင္းျခင္းသည္လည္းေကာင္း၊ စသည္ စသည္ တို႔သည္ နတ္၊ဘိုးေတာ္၊ေဗဒင္၊ျဗဟၼဏ၀ါဒမ်ား တို႔ႏွင့္ ေရာေထြးယွက္တင္ ျဖစ္ေနျခင္း၏ျပယုဂ္မ်ားပင္ျဖစ္၏။
(က)ပုဂိၢဳလ္အမွား သာသနာ႔ အႏၱရာယ္မ်ား
ယခင္သာသနာေတာ္သမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္သံဂၤါယနာအႀကိမ္ႀကိမ္တင္ရေလာက္ေအာင္ေဖာက္ျပန္ယိုယြင္းခ
ဲ႔ေသာအဓမၼ၀ါဒနွင့္အဓမၼ၀ါဒီမ်ားသည္ယေန႔အခ်ိန္အခါတြင္ပုဂၢိဳလ္အရေသာ္လည္းေကာင္း၊၀ိနည္းအရေသာ္
လည္းေကာင္း၊အက်င့္အရေသာ္လည္းေကာင္း၊ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားအေပၚဆန္႔က်င္မႈအရေသာ္လည္းေကာင္း၊
ထင္ထင္ရွားရွားက်ဴးလြန္မႈမ်ား ျပဳလာၾကသည္ကို ေတြ႔ေနရသည္။
ပထမအႀကိမ္ သံဂၤါယနာမတင္မီကေတာထြက္“သုဘဒ္”ရဟန္းႀကီး၏“ဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္စံမွ ငါတို႔အခ်ဳပ္အေႏွာင္ကင္းၿပီးေနခ်င္သလိုေနလို႔ရမည္”ဟူေသာအေတြးအေခၚမ်ိဳးျဖင့္ေနထိုင္ခ်င္သူမ်ားျပားလာသည္။ဒုတိယသံဂၤါယနာတင္ရျခင္းအေၾကာင္းရင္းျဖစ္သည့္“အဓမၼ၀တၳဳ(၁၀)မ်ိဳး”မွ“ေရႊ၊ေငြကိုင္တြယ္သံုးစြဲျခင္း”သာမကစီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား၊ေလာင္းကစားခ်ဲဒိုင္လုပ္ငန္းမ်ားကိုပါေဆာင္ရြက္ေနၾကေသာပုဂၢိဳလ္မ်ားရွိလာ
သည္။
“၀ဇၨီတိုင္းသားရဟန္း”တို႔က“မြန္းလြဲေန လက္တစ္သစ္”ေက်ာ္ၿပီးခ်ိန္ထိ အစာစားႏိုင္ရန္ တင္ျပသည္။ ယခုမူ ညေနစာကိုပါ ေျပာင္ေျပာင္တင္းတင္း လူေရွ႕၊သူေရွ႕ စားေသာက္ဆိုင္ထဲ ၀င္စားရဲလာၾကသည္။အာပတ္ အရအားျဖင့္“ပါရာဇိကႏွင့္သံဃဒိသိက္ေအာက္အားလံုးကိစၥမရွိ”ဟုထင္ေနၾကသည္။ဆင္ေျခေပးၾကသည္။တစ္
္ႀကိမ္လြန္က်ဴးဖူးလွ်င္ ေနာက္ထပ္အႀကိမ္မ်ားစြာ ထပ္မံက်ဴးလြန္ရန္ မေၾကာက္ေတာ႔ေပ။
လုပ္ရိုးလုပ္စဥ္ျဖစ္လာသည္။အျပစ္အာပတ္ကိုအမႈမထား၊မေၾကာက္ေတာ႔။ထိုဒုႆီလစရိုက္မ်ားကိုအတုလိုက္၍ သံဃာငယ္မ်ားပါ ပ်က္စီးလာသည္။
“၀ဇၨီတိုင္းသားရဟန္းမ်ား” က “ေသႏု”သာေသာက္ခြင့္ေတာင္းလာသည္။ယခုအခါတြင္မူကား အရက္ျပင္းကို ပုလင္းခါးထိုး၍လက္ဖက္သုတ္ဆိုင္တြင္ထိုင္ရင္း ေရေႏြးၾကမ္းပန္းကန္နွင့္ဘုရားပြဲ လူအုပ္အလည္မွာ ခပ္တည္တည္သံုးေဆာင္၀ံ့ေသာပုဂၢိဳလ္မ်ားကိုလည္း ေတြ႕လာရသည္။
ထိုျဖစ္ရပ္မ်ားက “သာသနာ့၀န္ထမ္း သံဃာေတာ္အစစ္အမွန္မ်ား”ကိုပါ အထင္အျမင္လြဲေစၿပီး “ဒီပုတ္ ထဲ က ဒီပဲေတြပါပဲ”ဟူေသာအျမင္မ်ိဳး၀င္လာေသာအခါကုသိုလ္တရားတိုးပြားခြင့္မ်ားပိတ္ဆို႔ၿပီးအကုသိုလ္တရားပြားမ်ားကာ သာသနာေတာ္ဆုတ္ယုတ္မႈအေျခအေနမ်ား ၀မ္းနည္းဖြယ္ ျဖစ္လာသည္။
တတိယသံဂၤါယနာသည္ ရဟန္းတုမ်ားကုိ စစ္ေဆးေဖာ္ထုတ္ခဲ႔ရသကဲ႕သို႔ ယခုေခတ္တြင္လည္း နံနက္မိုးလင္းသည္နွင့္၀ိနည္းေတာ္နွင့္ လားလားမွ် မအပ္စပ္ေသာ ေငြေၾကးအလွဴခံမႈမ်ားကို ေနရာအႏွံ႔ ေတြ႔ရွိေနရသည္။တစ္ဦးခ်င္း၊ႏွစ္ဦးခ်င္းရပ္ကြက္၊ေက်းရြာမ်ားထဲသို႔တစ္အိမ္တက္တစ္အိမ္ဆင္းအေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျပကာေငြေၾကးလိုက္လံေတာင္းခံေနေသာ သံဃာတုမ်ားလည္းေပါလာသည္။
လမ္းလယ္ေခါင္အတင္းပိတ္ဆို႔ကာ“စာအုပ္၀ယ္ဖို႔၊ဖိနပ္ျပတ္လို႔၊ထီး၀ယန္း၀ယ္ဖို႔၊လမ္းစရိတ္မရွိလို႔”ဟုအေၾကာင္း
္ျပကာေငြေၾကးမ်ားေတာင္းခံေနေသာ သာသနာ့အဖ်က္သမား အေရၿခံဳသကၤန္း၀တ္အတု မ်ားသည္လည္း ႏွိမ္နင္းမည့္သူမရွိတိုင္း ထ ၾကြေသာင္းက်န္းကာ သာသနာ့ဂုဏ္သေရကိုမြဲျပာက်ေအာင္ ယုတ္မာစြာ လုပ္ေဆာင္ေနၾကေပသည္။
ဤေနရာတြင္ သတိေပးလိုေသာ အေၾကာင္းအရာတစ္ရပ္မွာ ထိုသို႔ ၀ိနည္းစည္းကမ္းနွင့္မညီညႊတ္မႈမရွိပဲ သာသနာေတာ္တြင္ သိကၡာက်ဆင္းေစမည့္ လုပ္ရပ္မ်ားကို “လက္ခံအားေပးမည့္သူမ်ားမရွိလွ်င္” ထို အေခ်ာင္သမားရဟန္းတုမ်ားသည္လည္း အလိုအေလွ်ာက္ေပ်ာက္ကြယ္သြားေပလိမ့္ကမည္။
(ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားအေနျဖင့္ ဘာသာေရးဗဟုသုတ အားနည္းၿပီး “ကိုယ္လွဴ ရင္ ကိုယ္ကုသိုလ္ရတာပဲ”ဟု သာသနာေတာ္ေရွ႕ေရးမေတြးေတာပဲအဆိပ္ပင္ေရေလာင္းသကဲ႕သို႔အလွဴခံမစိစစ္ပဲေဆာင္ရြက္ေနသမွ်ကာလပတ္လံုးသာသနာဖ်က္လုပ္ရပ္မ်ားကိုအားေပးရာေရာက္ေနၿပီးသာသနာ႔အႏၱရာယ္က်ေရာက္မႈမ်ားကိုလည္းဆက္လက္ႀကံဳေတြ႔ရဦးမည္သာ။)
တစ္ခ်ိဳ႕ ပုဂၢိဳလ္မ်ားက ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္ တားျမစ္ေတာ္မူခဲ႔သည့္ မိစာၦဇီ၀ အကုသိုလ္အမႈ ျဖစ္ေသာ “ေဗဒင္လကၡဏာေဟာေျပာျခင္း၊ယၾတာျပဳလုပ္ေပးျခင္း”တို႔ကို ေက်ာင္း၀င္းထဲ၌အေျခက်က် ဟန္ပါပါ ေဆာင္ရြက္ေပးေနၾကသည္။ခ်ဲ၊ႏွစ္လံုးထိုးရန္အတိတ္ေပးတရားလိုလိုေဟာၾကား၍ေငြေၾကးအလွဴခံေနၾကသည္။ သာယသနာ့ျပင္ပမွထြက္ရပ္ေပါက္သရုပ္ေဆာင္စိတၱဇရုပ္ေကာင္မ်ားကိုေက်ာင္းေပၚတင္၊ဘုရားေပၚတင္ကိုး
ကြယ္ကာမသိနားမလည္ေသာလူအေပါင္းတို႔ကိုကိုးကြယ္ရာအမွားေပးၿပီးအႀကီးမားဆံုးအကုသိုလ္အမႈျပဳေနၾကသည္မွာ ကိုးကြယ္ရာ ပုဂၢိဳလ္အမွား သာသနာအႏၱရာယ္မ်ားပင္ ျဖစ္ေလသည္။
(ခ)ယံုၾကည္မႈ အမွားသာသနာ႔ အႏၱရာယ္မ်ား
“ဘုရား၊တရား၊သံဃာ ရတနာျမတ္သံုးပါးမွတစ္ပါးတစ္ျခားကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ရာမရွိပါဘုရား”ဟုသရဏဂံုသီလ ေန႔စဥ္ခံယူေနေသာ္လည္း(၃၇)မင္းရိုးရာနတ္မ်ားသာမကေနာက္ဆံုးေပၚသြင္းကုန္မ်ားျဖစ္ေသာ“အန္းကုန္းဘိုး
ေတာ္၊ကြမ္ရင္မယ္ေတာ္၊မဟိႏၵရာဘိုးေတာ္၊သူရႆတီ၊ႏွင့္ဘိုးေတာ္၊မယ္ေတာ္၊ထြက္ရပ္ေပါက္အဘမ်ိဳးစံု၊၀ိဇၨာဘုန္းႀကီးမ်ား၊ေထရ၀ါဒပိဋကတ္ေတာ္၌လံုး၀မပါေသာ"ရွင္ဥပဂုတ္”အပါအ၀င္ကိုယ္ထင္ရာကိုးကြယ္ေနၾကေသာ ရုပ္ထုေပါင္းစံုတို႔သည္အိမ္ဦးခန္းတြင္ေနရာယူကာ ဗုဒၶဘာသာဟုအမည္ေခၚရံုမွ်သာျဖစ္ၿပီး သရဏဂံုသီလ ညိွဳးႏြမ္းဆုတ္ယုတ္ေနၾကသည္မွာ၀မ္းနည္းဖြယ္ရာပင္ျဖစ္သည္။
လူတို႔စိတ္ကူးေပါက္၍ထင္ရာလုပ္ေနၾကျခင္းသည္ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာအတြက္ေဘးဆိုးရန္စြယ္ဓမၼႏၱရာယ္ႀကီးသဖြယ္ျဖစ္ေနေၾကာင္းကိုေဆာင္ရြက္သူမ်ားကလည္းမေၾကာက္တတ္ၾက။နားလည္သူမ်ားကလည္းျပႆနာ
အျဖစ္မခံလိုၾက၍မေျပာလိုၾက။ သို႔ႏွင့္ပင္ ေနာက္ဆံုးတြင္ အလံုးအတူတကြ စံုးစံုးျမဳပ္ရမည့္လမ္းမွားဟုလည္း နားမလည္ၾက။ထိတ္လန္႔ဖြယ္ေကာင္းလွေသာ သံေ၀ဂရစရာျဖစ္ရပ္ႀကီးပင္ ျဖစ္ေပသည္။
"လြတ္လပ္စြာကိုးကြယ္ႏိုင္ျခင္းအခြင့္အေရးကို အသံုးျပဳျခင္း"ဟု အေၾကာင္းျပၾကေသးသည္။
လူသားတိုင္းအတြက္လြတ္လပ္စြာကိုးကြယ္ခြင့္သည္ေမြးရာပါအခြင့္အေရးျဖစ္၍ကန္႕ကြက္တားဆီးရန္အ
ေၾကာင္းမရွိပါ။သို႔ရာတြင္ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာအမည္ခံၿပီးမွေထရ၀ါဒသာသနာေတာ္ႏွင့္ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္ေသာအျပဳအမူႏွင့္အေတြးအေခၚလုပ္ေဆာင္မႈတို႔သည္မူရင္းေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာေတာ္ကိုဆန္႔က်င္ထိပါးအယူမွား
ေစသည့္အတြက္ေထရ၀ါဒအဆံုးအမဘက္မွရပ္တည္၍အဓမၼ၀ါဒီမ်ားကိုရွင္းလင္းသန္႕စင္ေစရန္အခြင့္ေရးသည္ သာသနာေတာ္ကိုျမတ္ႏိုးကာကြယ္လိုသူတိုင္း၏ လက္၀ယ္တြင္ရွိေပသည္။
ဗုဒၶ၀ါဒအေပၚတြင္ျဗဟၼဏ၀ါဒ၏လႊမ္းမိုးမႈကိုအနီးကပ္ဆံုးဥပမာျဖစ္ရပ္ျဖင့္ျပရလွ်င္ပုဏၰားတို႔၏အေမြျဖစ္ေသာေဗဒင္၊လကၡဏာ၊နကၡတ္က်မ္းမ်ားကိုအေျခခံ၍ ေက်ာင္းကန္ဘုရားမ်ားတြင္ တိရိစာၦန္ရုပ္၊ၿဂိဳလ္တိုင္မ်ားႏွင့္ ရုပ္တုမ်ိဳးစံုေရာက္ရွိေနပံုသာမက ျဗဟၼဏအလိုက် ေန႔သင့္၊နံသင့္ နာမည္မွည့္ပံုမွာ လူပုဂၢိဳလ္မ်ားသာမက ရဟန္းေတာ္မ်ား၏ဘြဲ႕အမည္မ်ားကိုပင္
ေဗဒင္ကိန္းျဖင့္ထိန္းခ်ဳပ္ကာ အယူမွားေနၾကပံုကို ရင္နာနာႏွင့္မ်က္ေစ႔ေအာက္ၾကည့္ေနရသည္မွာ ၾကာပါၿပီ။
ထိုကိုးကြယ္ရာအမွားမ်ားဆိုသည္မွာ(၃၇)မင္းအပါအ၀င္ရိုးရာအိမ္တြင္း၊အိမ္ျပင္နတ္မ်ားႏွင့္ထြက္ရပ္ေပါက္၀ိဇၨာအမည္ခံလူလည္မ်ား၏အေယာင္ေဆာင္ရုပ္တုမ်ားသာမက၊အျခားႏိုင္ငံမွပါ၀င္လာေသာလဘ္လာဘတိုးစရာ
ကိုးကြယ္ရာအသစ္အဆန္းမ်ား လည္းပါ၀င္သည္။
ထို႔ျပင္ ေလာဘ ကိုအေၾကာင္းျပဳ၍ ကိုးကြယ္ေနေသာ ေရႊ။ေငြ၊ရတနာ ကိုယ္လံုးညႊတ္မွ် ဆင္ယင္ထားေသာရုပ္တုမ်ား၊ဘုရင္လိုလို၊နတ္လိုလို၊ဆင္ယင္ထားေသာရုပ္တုမ်ား၊ျမင္းခံ၊ဆင္ခံ၊က်ားခံ၊နဂါးခံ၊ဂဠဳန္ခံ၊စသည့္ယၾတာရုပ္တုမ်ား၊မဟာပုရိႆလကၡဏာေတာ္(၃၂)ပါးကိုဆန္႔က်င္၍ခါးကုန္း၊ဂုတ္တို၊ၾကာဖက
္ေဆာင္းကာ သံမိႈကိုးခ်က္ ကိုယ္မွာႏွက္၍စီးပြားတက္ရန္ ႏွင့္ မီးေဘးကင္းရန္ အသံုးခ်ခံေနရရွာေသာ ဒကၡိဏသာခါ အစရွိေသာ ဘာသာေရးအဖ်က္သမား၊မသမာသူမ်ားဖန္တီးထားသည့္ ယံၾကည္မႈအမွား ၊အေမြဆိုးမ်ားကို ဆိုလိုသည္။
ထိုကဲ႕သို႔မႈန္၀ါး၀ါး၊ေယာင္ေတာင္ေတာင္၊ေရာသမေမႊေအာင္ကိုးကြယ္ေနၾကေသာသူမ်ားကိုေလ႔လာၾကည့္ေသာအခါ စိတ္ခ်မ္းသာစရာ နတၳိမရွိ၊လိုခ်င္စိတ္ႀကီးလြန္း၍ပူေလာင္၊လံုေလာက္ေအာင္မရလို႔ ဆင္းရဲ၊ပိုကဲၿပီးမရလို႔ ေဒါသထြက္၊အသက္(၁၀၀)ေနရေသာ္လည္း ကုသိုလ္ႏွင့္အကုသိုလ္မကြဲပဲ ဆင္းရဲဒုကၡမ်ားကို ခံစားရင္းႏွင့္ပင္ မလွမပ၊ဘ၀ဇာတ္သိမ္းရရွာေလသည္။ဗုဒၶဘာသာ သာသနာေတာ္ႏွင့္ႀကံဳပါလ်က္ႏွင့္ လမ္းေပၚမွာ လမ္းေပ်ာက္ရျခင္းပင္။
(ဂ)အယူ၀ါဒအမွား သာသနာအ ႏၱရာယ္မ်ား
"သံဂၤါယနာသမိုင္း"ကိုျပန္ၾကည့္လိုက္လွ်င္"အဇာတသတ္မင္း"လက္ထက္မွ"အာေသာကမင္း"လက္ထက္ထိသံဂၤါယနာ(၃)ႀကိမ္ သည္ ရဟန္းပုဂၢိဳလ္တို႔၏ ၀ိနည္းေဖာက္ျပန္မႈေၾကာင့္ေဆာင္ရြက္ခဲ႔ရျခင္းျဖစ္ၿပီး ေနာက္ပိုင္း သံဂၤါယနာ(၃)ႀကိမ္မွာ"ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားသန္႔စင္တည္တံ႔ေအာင္ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ေဆာင္ရြက္ခဲ႔ရျခင္း"ျဖစ္သည္။
သာသနာေတာ္သမိုင္းႏွစ္ကာလရွည္လ်ားၾကာျမင့္လာသည္ႏွင့္အမွ်စစ္ေဘးဒဏ္၊သဘာ၀ေဘးဒဏ္အသီးသီးတို႔ေၾကာင့္တစ္စုတစ္စည္းတည္း မေနႏိုင္ၾကပဲ တစ္ေက်ာင္းတစ္ဂါထာ၊တစ္ရြာတစ္ပုဒ္ဆန္းကဲ႕သို႔ မူရင္းပါဠိေတာ္ကိုကူးယူရာတြင္လည္းေကာင္း၊အ႒ကထာဆရာသေဘာအလိုကိုအဓိပၸါယ္ဖြင့္ရာတြင္လည္း
ေကာင္း၊အယူအဆ၊ေ၀ါဟာရကြဲလြဲလာကာဆရာစဥ္ဆက္ဂိုဏ္းဂဏအသြင္ေဆာင္အယူ၀ါဒေရးရာကြဲျပားမႈမ်ားရွိလာခဲ႔သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္လည္းအတင္ဂိုဏ္း၊အရံုဂိုဏ္း၊ကံဂိုဏ္း၊ဒြာရဂိုဏ္းစသည့္အယူအဆမတူသည့္သံဃာ့ဂိုဏ္းႀကီး(၉)ဂိုဏ္းထိ ကြဲျပားခဲ႔သည္။သို႔ေသာ္ ၁၃၄၂ခု ၊နယုန္လတြင္ ကမာၻေအး မဟာပါသဏလိုဏ္ဂူေတာ္ႀကီးတြင္ အစိုးရ၏ေလွ်ာက္ထားခ်က္ျဖင့္ ဂိုဏ္းေပါင္းစံုသံဃာ့အစည္းအေ၀းႀကီးကိုက်င္းပႏိုင္ခဲ႔ကာ သံဃနာယက အဖြဲ႕အဆင့္ဆင့္ဖြဲ႕၍ ၀ိနယႏွင့္ ဓမၼဆိုင္ရာ သာသနာ႔တာ၀န္မ်ားဆံုးျဖတ္ညႊန္ၾကားေဆာင္ရြက္ေတာ္မူၾကသည္။
ေထရ၀ါဒပိဋကတ္ေတာ္မ်ားႏွင့္မညီမညႊတ္၊ပုတ္ခတ္ဆန္႔က်င္ကိုယ္ထင္ရွားေရးကိုေဟာၾကား၊ေရးသား၊သင္
တန္းမ်ားဖြင့္လွစ္ကာ အမွားအက်င့္ က်င့္ႀကံမႈကို ၀ိနည္းဓမၼကံ ဓမၼ၊ အဓမၼ အမႈမ်ားကို ဆံုးျဖတ္ေတာ္မူခဲ႔သည္။
သာသနာ႔အႏၱရာယ္ ကာကြယ္ေသာအားျဖင့္ ေထရ၀ါဒပိဋကတ္ေတာ္ႏွင့္မညီညႊတ္ေသာ၀ါဒမ်ားအျဖစ္-
(၁၃၄၂ ခုႏွစ္) "ေက်ာက္သေဘာၤ၀ါဒ" မွသည္ (၁၅-၁၁-၂၀၁၁)"ရွင္ဉာဏ(မိုးျပာ၀ါဒ)" ထိ
"ႏိုင္ငံေတာ္သဃမဟာနာယကအဖြဲ႔ႀကီး"မွ "သာသနာေတာ္တည္တံ့ျပန္ပြားေရး"အတြက္ ဓမၼ၏ရန္စြယ္ အဓမၼမ်ားကို ဖယ္ရွားခဲ႔ပါသည္။ရွင္းလင္းခဲ႔ပါသည္။ဗုဒၶသာသနာေတာ္တည္တံ့ျပန္ပြားေရးေဆာင္ရြက္၍ သာသနာျပဳခဲ႔ၾကသည္။
("အဓမၼ၀ါဒမ်ား"ကို အက်ဥ္းမွ် ေရးသားေဖာ္ျပလိုက္ပါသည္၊အျပည့္အစံုႏွင့္ အက်ယ္ သိလိုလွ်င္ ၊သာသနာေရး၀န္ႀကီး႒ာနမွ ၀ိနိစၦယ က်မ္းစာအုပ္မ်ားအျဖစ္ ထုတ္ေ၀ထားၿပီးျဖစ္ပါသည္၊ရွာေဖြ ဖတ္ရႈၾကည့္ေစလိုပါသည္။)
"ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္""ႏိုင္ငံေတာ္သံဃမဟာနာယကအဖြဲ႔"ႏွင့္"ႏိုင္ငံေတာ္သီးျခား၀ိနည္းဓိုရ္အဖြဲ႕"တို႔က"အဓမၼ၀ါဒီ" အျဖစ္ ဆံုးျဖတ္ထားေသာ "အဓမၼ၀ါဒမ်ား" မွာ
(၁) ေက်ာက္သေဘာၤအဓမၼ၀ါဒ-
ေက်ာက္ဆည္ၿမိဳ႔နယ္၊ေရႊသာေလ်ာင္းေတာင္ကလပ္ေက်ာင္း၊"ဦးေကသ၀"၏၀ါဒျဖစ္သည္။
(၂) လူေသလူျဖစ္ အဓမၼ၀ါဒ-
ေတာင္တြင္းႀကီးနတ္မွီေတာရေက်ာင္း၊"ဦးဥကၠ႒"ႏွင့္ေနာက္လိုက္"ေရႊအဘိဓမၼာအဖြဲ႕"၊"သမၼာဒိ႒ိသုေတသနအဖြဲ႕"တို႔၏ ကံပယ္၊ဘံုပယ္၀ါဒ ျဖစ္သည္။
(၃) ေၾကာင္ပန္းေတာရ အဓမၼ၀ါဒ-
ဘုတလင္ၿမိဳ႕နယ္၊"ေၾကာင္ပန္းေတာရတိုက္"မွ စတင္ခဲ႔ေသာ ၀ါဒျဖစ္သည္။
(၄) ေက်ာက္ပံုေတာရ အဓမၼ၀ါဒ-
ေျမာက္ဥကၠလာပ၊ေက်ာက္ပံုေတာရေက်ာင္း၊(လူအမည္)"ဦးစံရင္"၏ မဂ္တု၊ဖိုလ္တု ရဟႏာၱတု ၀ါဒျဖစ္သည္။
(၅) ဦးမာလာ၀ရ အဓမၼ၀ါဒ-
ေရတာရွည္ၿမိဳ႕နယ္၊ကညင္အိုင္ေက်းရြာေက်ာင္း၊"ဦးမာလာ၀ရ"၏ ကံပယ္၊ဘံုပယ္ ၀ါဒျဖစ္သည္။
(၆) ဓမၼနီတိ အဓမၼ၀ါဒ-
သာေကတၿမိဳ႕နယ္၊ဓမၼနီတိေက်ာင္း၊"ဦးပညာ၀ံသ"၏၀ါဒျဖစ္သည္။
(၇) မိုးညိဳ အဓမၼ၀ါဒ-
ေျမာက္ဥကၠလာပၿမိဳ႕နယ္၊ေက်ာက္ေရတြင္း(၈)ရပ္ကြက္၊မိုးညိဳ၀ိပႆနာျပန္႔ပြားေရးအဖြဲ႔ေခါင္းေဆာင္၊
"ဦးသူရိယ(ဦးထြန္းရွိန္)"၏ မဂ္တု၊ဖိုလ္တု၀ါဒ ျဖစ္သည္။
(၈) ထြန္တံုးလက္က်န္ ဦးထင္ အဓမၼ၀ါဒ-
စစ္ကိုင္းတိုင္း၊ေျမာင္ၿမိဳ႕နယ္၊ေက်ာင္းျဖဴေက်ာင္းေက်းရြာ၊"ဦးထင္" ၏ ၀ါဒျဖစ္သည္။
(၉) တြံေတး ဦးပုညာစာရ အဓမၼ၀ါဒ-
တြံေတးၿမိဳ႕နယ္၊ရွမ္းစုႀကီးေက်းရြာ၊ရတနာမာန္ေအာင္ ရြာဦးေက်ာင္း၊"ဦးပုညာစာရ"၏
သိမ္သမုတ္ျခင္းႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ၀ါဒ ျဖစ္သည္။
(၁၀) ေရႊ၀ါၿမိဳင္ေက်ာင္း အဓမၼ၀ါဒ-
ေမာ္လၿမိဳင္ၿမိဳ႕၊"ေရႊ၀ါၿမိဳင္ေက်ာင္း ဘုန္းႀကီး"၏ သိမ္သမုတ္ျခင္းႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ၀ါဒ ျဖစ္သည္။
(၁၁) စမ္းကေလး အဓမၼ၀ါဒ-
ပဲခူးတိုင္း၊ေညာင္ေလးပင္ၿမိ႕နယ္၊စမ္းကေလးအေရွ႕ေက်ာင္း၊"ဦးနေႏၵာဘာသ"၏မဂ္တု၊ဖိုလ္တု ေရာင္ျခည္ေတာ္တု၀ါဒ ျဖစ္သည္။
(၁၂) ဘိကၡဳနီ ဘာ၀ါဘာ၀ အဓမၼ၀ါဒ-
ေမွာ္ဘီၿမိဳ႕၊"မသြဲ႔သြဲ႔ေထြး(ေခၚ) မသစၥ၀ါဒီ"၏ဘိကၡဳနီ(ရဟန္းမ)၀တ္ရန္ဘုရားရွင္၀ိနည္းေတာ္အားဆန္႕က်င္ေသာ၀ါဒ ျဖစ္သည္။
(၁၃) ဦးသဒၶမၼကိတၱိသာရ ေအာင္ဆန္းေတာရ အဓမၼ၀ါဒ-
အင္းစိန္ၿမိဳ႕နယ္၊"ေအာင္ဆန္းေတာရတပ္ဦးေက်ာင္းဆရာေတာ္"၏ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ျဖတ္လမ္း၀ါဒျဖစ္သည္။
(၁၄) ဦးေခမိႏၵ မိုးညွင္းၿမိဳ႕ အဓမၼ၀ါဒ-
ကခ်င္ျပည္နယ္၊မိုးညွင္းၿမိဳ႕၊မဟာသတိပ႒ာန္ရိပ္သာေက်ာင္း၊"ဦးေခမိႏၵ"၏ေတာင္ေဟာ၊ေျမာက္ေဟာ၀ါဒျဖစ္
သည္။
(၁၅) ဦး၀ိစိတၱသာရာဘိ၀ံသ(မိုးျပာဂိုဏ္း) အဓမၼ၀ါဒ-
ျမစ္ႀကီးနားၿမိဳ႕၊(ယခင္ ေက်ာင္းထိုင္ဘုန္းႀကီးသင္တန္းေက်ာင္း)၊"ဦး၀ိစိတၱသာရာဘိ၀ံသ"၏၀ါဒျဖစ္သည္။
၎ ပုဂၢိဳလ္သည္ မိုးညွင္းၿမိဳ႕၊မဟာသတိပ႒ာန္ေက်ာင္း၊"ဦးေခမိႏၵ" ၏ တပည့္ရင္းျဖစ္သလို "မိုးျပာဂိုဏ္း"၏
"တတိယ ေခါင္းေဆာင္"လည္းျဖစ္သည္။
(၁၆) ဦးဉာဏ မိုးျပာဂိုဏ္း အဓမၼ၀ါဒ-
ေျမာက္ဥကၠလာပၿမိဳ႕နယ္၊(ဌ)ရပ္ကြက္၊သစၥာပန္းလမ္း၊ၿခံအမွတ္(၂၀)ရွိ "ဦးဉာဏ"၏ ေၾကာင္ေတာင္ေတာင္၀ါဒပင္ ျဖစ္သည္။
(၁၇) ဉာဏ စာဂီ အဓမၼ၀ါဒ-
ဦးဉာဏ မိုးျပာဂိုဏ္း အဓမၼ၀ါဒ၊ဘီလူးကၽြန္း၊ေခ်ာင္းဆံုၿမိဳ႕နယ္ ၌ ေနထိုင္စဥ္က ေဟာေျပာခဲ႔ ၊ေရးသားခဲ႔ေသာ ၀ါဒျဖစ္သည္။
(၁၈) ဦးျမတ္သိန္းထြန္း အဓမၼ၀ါဒ-
လက္ပန္တန္းၿမိဳ႕၊"ဦးျမတ္သိန္းထြန္း"၏ ကာမ၀ါဒ ျဖစ္သည္။
(၁၉) ဆူးေလ ဦးျမင့္သိန္း အဓမၼ၀ါဒ-
ဂိုဏ္း၏အမည္ရင္းမွာ "ေထရ၀ါဒ၀ိဘဇၨ၀ါဒ၊သမၼပထ အေၾကာင္းသတ္ ၀ိပႆနာဂိုဏ္း" ျဖစ္၍
"ေထရ၀ါဒဒႆန သမၸဒါနည္း" ဟူ၍လည္းေခၚသည္။
စသည္တို႔ကိုဓမၼ၊အဓမၼကြဲျပားေစရန္စိစစ္ဆံုးျဖတ္၍တားျမစ္သင့္သည္ကိုတားျမစ္၊ျပဳျပင္သင့္သည္ကိုျပဳျပင္၍ဓမၼစက္၊အာဏာစက္ အကူအညီျဖင့္ တည္တံ့ေအာင္ ဆံုးျဖတ္ ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူခဲ႔သည္။
ထိုသို႔အေရးယူမႈျပဳလုပ္ေနသည့္ၾကားမွပင္အဓမၼ၀ါဒတရားမ်ားကိုျဖန္႔ျဖဴးေဟာၾကားကာက်ယ္ျပန္႔ေအာင္ေဆာင္ရြက္လာၾကသည္။
ထိုသူမ်ားသည္-
လက္ရွိ ပိဋကတ္(၃)ပံုကို ဘုရားေဟာမဟုတ္၊(၃၁)ဘံုမယံုၾကည္၊ဘ၀သံသရာ ဆိုသည္မွာလည္းစိတ္ကူးယဥ္၀ါဒအျဖစ္
သတ္မွတ္၊အဘိဓမၼာတရားသည္ လည္းဘုရားေဟာ မဟုတ္၊စသည္ျဖင့္ေဟာေျပာလာသည္။
အဆိုးဆံုးအခ်က္မွာေထရ၀ါဒဟုေခါင္းစဥ္ႀကီးႀကီးတပ္ကာေထရ၀ါဒပိဋကတ္ေတာ္မ်ားကိုဆန္႔က်င္ပုတ္ခတ္ရယ္စရာလုပ္ေဟာေျပာေနၾကသူမ်ား၊ကိုယ္စိတ္ကူးတည့္ရာႀကံစည္ရသမွ်အေတြးအေခၚေတြကိုဘုရားေဟာတရား
ေယာင္ေယာင္သရုပ္ေဆာင္ေဟာေျပာေနသူမ်ား၊ရွိသမွ် ရိပ္သာ မ်ားကို ပုတ္ခတ္ေစာ္ကားကာ အာနာပါန ႏွင့္ သတိပ႒ာန္ တရားအလုပ္သည္ပင္ ဖင္ေညာင္း၊ခါးနာ၊ေျခလက္မပါသူတရားထိုင္လို႔မရတဲ႔အက်င့္မွား ဟု ေစာ္ေစာ္ကားကား အဓမၼတရားမ်ားကို ေဟာရဲသူမ်ားလည္း ထင္ရွားလာသည္။
ဘာသာေရးလိုက္စားလိုသူ လူႀကီး၊လူငယ္အမ်ားစုမွာ ပိဋကတ္ေတာ္က်မ္းဂန္မ်ားေလ့လာရန္ အခ်ိန္မရ၊လက္လွမ္းမမွီမႈတို႔ကိုအခြင့္ေကာင္းယူကာဆန္႔က်င္ဘက္အဓမၼအေတြးအေခၚမ်ားျဖင့္စည္းရံုးသိမ္း
သြင္းေနၾကသည္။
ထို အလဇၨီပုဂၢိဳလ္မ်ားႏွင့္ သူတို႔၏ အဓမၼအယူ၀ါဒမ်ားကို ဆက္လက္၍လြတ္လပ္ခြင့္ေပးထားပါက မၾကာျမင့္ေသာအခ်ိန္ကာလတြင္ေထရ၀ါဒသာသနာေတာ္ႀကီးအတြက္အပ္ႏွင့္ထြင္းရမည္ကိုေပါက္ဆိန္ႏွင
့္ခုတ္ျဖတ္ရမည့္ျပႆနာႀကီးတစ္ရပ္ရပ္သည္ ဧကန္မုခ် ေပၚေပါက္လာေပေတာ႔မည္။
ေဖာ္ျပခဲ႔ေသာ သာသနာ့အႏၱရာယ္မ်ားမွကာကြယ္ႏိုင္ေရးသည္မ်က္ေမွာက္ကာလတြင္အလြန္အေရးႀကီးလွပါ၏။
ဤအေရးကို ေသြးေအးေအးျဖင့္မေနၾကပဲ ေထရ၀ါဒျမတ္ဗုဒၶသာသနာေတာ္အေပၚ သေဘာထားမွန္မွန္ျဖင့္ ျမတ္ႏိုးေစာင့္ေရွာက္လိုသူမ်ားအထူးၾကပ္မတ္သတိခ်ပ္၍မျပတ္ေစာင့္ၾကည့္ကာသာသနာ႔သမိုင္းမရိုင္းေစရန္အတြက္ဘာသာေသြးေႏြးၾကပါ ဟု တိုက္တြန္းလိုပါသည္။
မွီခိုရာက်မ္းကိုး-
"ဦးညႊန္႔ေမာင္(ဓမၼာစရိယ၊ဘီေအ၊အာရ္အယ္လ္)"၏ "အဓမၼ၀ါဒ၀ိနိစၦယက်မ္း(အက်ဥ္းခ်ဳပ္)"
"ဦးဆန္းလင္း(ဆည္ေျမာင္း)"၏ "သာသနာႏွင့္ေထရ္သံဃာ"
"ဦေမာင္ေမာင္(ဓမၼစကၠ)"၏"ဘာသာေသြးေႏြးဖို႔လိုၿပီ"
ခ်မ္းသာပါေစ၊ေအးၿငိမ္းပါေစ၊
သံသရာ၀ဋ္ဆင္းရဲမွ..လြတ္ေျမာက္ၾကပါေစ။
ဘ၀တုသဗၺမဂၤလံ
No comments:
Post a Comment