Search This Blog

အဖြဲ႕ဝင္မယ္..Followers

သတင္း


<<<< ၾကိဳဆုိပါတယ္ ေပ်ာ္ရႊင္ေသာေန႕ေလးၿဖစ္ပါေစ >>>>

Thursday 26 April 2012

ျမန္မာကဗ်ာ မိတ္ဆက္ အပိုင္း (၁)


ခင္ဗ်ားဟာက   ျမန္မာစာဖတ္တက္  ေရးတက္တဲ့  လူေတြကို  ျမန္မာ ကဗ်ာ မိတ္ဆက္  စာမ်ဳိးေရးတယ္ဆိုေတာ့  နဲနဲ ေႀကာင္ရာမ်ား
ႀကေနမလားလို႕ပါတဲ့ " ။  ထိုကဲ့ သို႕  သူ႕အျမင္  သူ႕အေတြး ကို ဒဲ့တိုး ေျပာခ်လိုက္ေသာအခါ   ကၽြန္ေတာ့္တြင္  ေျပာစရာ စကား  ေခ်ပစရာ
စကားလံုးေပါင္းမ်ားစြာ ရွိလင့္ကစား ၊ ထိုမိတ္ေဆြအား  ကၽြန္ေတာ္  တခြန္းမွ်ျပန္မေျပာပဲ  သူေျပာသမွ်ပဲနားေထာင္၍ ျပံဳးျပံဳးေလးပဲေနလိုက္ပါေတာ့ သည္ ။ ကၽြန္ေတာ့္အေနျဖင့္  သူ႕အား အမွန္တကယ္ပင္  ျပန္လည္ေခ်ပ ေျပာဆိုသင့္သည္မွာမွန္ပါသည္ ။
သို႕ေသာ္   အႏို႕ေသာ္  ကၽြန္ေတာ္ မည္သို႕ျပန္လည္ေခ်ပရမည္  မည္သည့္စကားလံုးမ်ားျဖင့္ျပန္လည္ေျခပရမည္ကို သိပါလွ်က္ ေရငံုႏွဳတ္ပိတ္ ခပ္မဆိတ္ ေနခဲ့သည္မွာ အေႀကာင္းရွိပါသည္ ။  ကၽြန္ေတာ္၏ ျမန္မာကဗ်ာ မိတ္ဆက္ ကိုယ္ အားေပးေလ့လာ  ဖတ္ႀကေသာ
ကၽြန္ေတာ္၏မိတ္ေဆြမ်ား    သူငယ္ခ်င္းမ်ား ညီ / ညီမမ်ား ကၽြန္ေတာ့္ေနရာတြင္ ဆိုလွ်င္ မည္သို႕ျပန္လည္ေခ်ပေျပာဆိုႀကမည္ကို  ကၽြန္ေတာ္အလြန္သိခ်င္ပါေသာေႀကာင့္ ေရငံုႏွဳတ္ပိတ္ ေနခဲ့ျခင္းသာျဖစ္ပါသည္ ။  ကၽြန္ေတာ့္ မိတ္ေဆြ  စာဖတ္သူတို႕၏  ထင္ျမင္ယူဆခ်က္ကို   ကၽြန္ေတာ္ျပန္လည္  ေျပာျပလိုပါသည္ ။  ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္  ထင္ျမင္ယူဆခ်က္တူသည္ျဖစ္ေစ  မတူသည္ျဖစ္ေစ
လြတ္လပ္စြာ   ကြဲလြဲႏိုင္ႀကပါသည္  ။
             အပိုင္း(၁) တြင္  ျမန္မာကဗ်ာေရးနည္း၌ အေရးပါ အဓိကႀကေသာ အစပ္(၆) ပါးကို အစဥ္အတိုင္းအက်ဥ္းမွ်ေဖာ္ျပျပီးပါျပီ ။
ယၡဳ အစပ္ (၆) ပါး၏ အဓိပၸါယ္ကိုဆက္၍ ရွင္းျပပါမည္ ။
              (၁) သက္ေစ့ႏွက္ သံုးခ်က္ညီစပ္နည္း
သက္ေစ့ႏွက္ သံုးခ်က္ညီ စပ္နည္းဆိုသည္မွာ ပထမပိုဒ္ ၊ ဒုတိယပိုဒ္ ၊ တတိယပိုဒ္ အားျဖင့္ ကာရန္သံုးပိုဒ္လံုးကို (၁) ပသတ္ (၂) မသတ္
(၃) တသတ္ (၄) နသတ္ (၅) ညသတ္ (၆) ယ သတ္ ဟူေသာ အသတ္ ေျခာက္ပါးတို႕တြင္  တပါးပါးႏွင့္ အသတ္ကာရန္ သံုးခ်က္ေစ့ေအာင္
အညီအညြတ္စပ္ထားေသာ အစပ္မ်ဳိးကိုေခၚသည္ ။
(ဥပမာ) ေနမိဘံုခန္းပ်ဳိ႕ တြင္
 "  နံ႕ျမဴးကဲ  လြန္ ၊ ျဖိဳးျဖိဳး ၀ွန္လ်က္ ၊ ခ်ီခ်န္ ဘြင့္ ႏွင့္ "
ဟုစပ္ဆိုရာတြင္  (လြန္) (၀ွန္) (ခ်န္) ဟူေသာကာရန္သည္ ၊ (န)သတ္ခ်ည္း သက္သက္ သံုးခ်က္ေစ့ေအာင္ အညီအညႊတ္ စပ္ဆိုထားေသာေႀကာင့္ သတ္ေစ့ႏွက္ သံုးခ်က္ညီ စပ္နည္းဟုေခၚပါသည္ ။
အျခားမ်ဳိးကြဲအေခၚမ်ားျဖစ္ေသာ (က) မန္က်ည္းရြက္ထပ္စပ္နည္း (ခ) သံုးခ်က္ညီနေဘစပ္နည္း (ဂ) လႊခ်င္းသံ သံုးခ်က္ညီစပ္နည္း
ဟူ၍ စပ္နည္းအလိုက္ ေခၚႀကပါေသးသည္ ။
မွတ္ခ်က္ ။         ။ အစပ္ (၆)မ်ဳိးတြင္  ယၡဳ ျပခဲ့ျပီးေသာ သက္ေစ့ႏွက္ သံုးခ်က္ညီ စပ္နည္းသည္ ၊ အေကာင္းဆံုးေသာစပ္နည္းျဖစ္သည္ ။
                (၂)  ဘီလူးရယ္စပ္နည္း
ဘီလူးရယ္စပ္နည္းဆိုသည္မွာ  ကာရန္သံုးခ်က္ မညီပဲ ႏွစ္ခ်က္ ျဖင့္သာ ယိမ္းယိုင္၍ ဘီလူးရယ္သကဲ့သို႕ မဖြယ္မရာ စပ္နည္း မ်ဳိးကိုေခၚသည္ ။
(ဥပမာ) (စတုဓမၼသာရပ်ဳိ႕တြင္)
            "  ယူခဲ့မႀကြင္း ၊ ပင္ရင္း ကပ္ခ်ဥ္း ၊ ခက္မ်ဥ္း ကိုင္းညြတ္ "
ဟုစပ္ဆိုရာတြင္ (ႀကြင္း) ႏွင့္ (ရင္း) ၊ (ခ်ဥ္း)ႏွင့္ (မ်ဥ္း ) ကာရန္တို႕သည္ အပိုဒ္သံုးခ်က္မငဲ့ဘဲ  ႏွစ္ခ်က္ ႏွစ္ခ်က္ျဖင့္သာစပ္၍ သံုးခ်က္ညီ စပ္နည္းမွ ယိမ္းယိုင္၍ စပ္ထားေသာေႀကာင့္ ဘီလူးရယ္စပ္နည္းေခၚပါသည္ ။
မွတ္ခ်က္ ။          ။ ဘီလူးရယ္စပ္နည္းသည္ အစပ္(၆)မ်ဳိးတြင္ အညံ႕ဆံုးစပ္နည္းျဖစ္သည္ဟု ကဗ်ာပညာရွိ တို႕ အမွာရွိခဲ့သည္ ။
                 (၃) ဦးတိုက္စပ္နည္း
ဦးတိုက္စပ္နည္း ဆိုသည္မွာ ကာရန္ႏွစ္ပိုဒ္တို႕တြင္ ပထမပိုဒ္၏အဆံုးကာရန္ႏွင့္ ဒုတိယပိုဒ္၏ အစကာရန္ ကိုဦးတိုက္စပ္နည္းမ်ဳိး ျဖစ္သည္ ။
(ဥပမာ) (ဘူရိဒတ္ ဇာတ္ေပါင္းပ်ဳိ႕တြင္ )
           " ပါဏာတိ ပါတ္ ၊ သတ္ သည္သူ႕သက္ "
ဟုစပ္ဆိုရာတြင္  ပထမပိုဒ္၏အဆံုးျဖစ္ေသာ (ပါတ္) ကာရန္ႏွင့္ ဒုတိယပိုဒ္၏အစျဖစ္ေသာ ( သတ္) ကာရန္သည္ ဦးတိုက္၍ စပ္ထားေသာေႀကာင့္ ဦးတိုက္ကာရန္ စပ္နည္း ဟုေခၚပါသည္ ။ ၄င္းစပ္နည္းကို   (က) ရထားေျပးစပ္နည္း (ခ) ရွင္ရဌသာရ စပ္နည္းဟု
လည္းေခၚႀကပါသည္ ။
  
                 (၄) ခ်ိန္ခြင္လွ်ာ စပ္နည္း
ခ်ိန္ခြင္လွ်ာ စပ္နည္းဆိုသည္မွာ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာသည္ အလည္ဗဟို၌ တည့္တည့္ ေနသကဲ့ သို႕ ကာရန္သံုးပိုဒ္တို႕တြင္ အလယ္ျဖစ္ေသာကာရန္သည္ ေရွ႕ေနာက္၀ဲယာ မလိုက္ပဲ စပ္ထားေသာနည္းမ်ဳိးျဖစ္သည္ ။
(ဥပမာ)  (ဘူရိဒတ္ ဇာတ္ေပါင္းပ်ဳိ႕တြင္ )
            " မည္လွ်င္မတိမ္ ၊ ကုကၠိဳ ထိန္ ဟု ၊ ခ်ဳပ္ ျငိမ္ သာယာ "
ဟု  စပ္ဆိုရာ၌ (တိမ္) (ထိန္) (ျငိမ္) ကာရန္ သံုးပိုဒ္တို႕တြင္ ပညတ္သံျဖစ္ေသာ (န္) သည္ ပရမတ္သံ ျဖစ္ေသာ (မ္) ႏွစ္ခ်က္ဖက္သို႕ မလိုက္ပဲ အလည္တြင္  စပ္ထားေသာေႀကာင့္ ခ်ိန္ခြင္လွ်ာ စပ္နည္း ဟုေခၚသည္ ။ ဦးတိုက္စပ္နည္းဟုလည္းေခၚႀကေသးသည္ ။
မွတ္ခ်က္ ။           ။ ဤ စပ္နည္းမ်ဳိးသည္ ကဗ်ာပညာဂုဏ္ႏွင့္ျပည့္စံုျပီးေသာ ဆရာႀကီးမ်ား ေရးစပ္မိရာ၌ ေထးဖာရန္ စပ္နည္းမွ်သာျဖစ္သည္ ၊ သာမန္ ကဗ်ာဆရာတို႕ မေရးအပ္ဟု မွတ္သားဖူးသည္ ။
                  (၅) ထိပ္ခ်င္း ခတ္စပ္နည္း
ထိပ္ခ်င္းခတ္ စပ္နည္းဆိုသည္မွာ ကာရန္သံုးပိုဒ္တို႕တြင္ ပထမပိုဒ္ႏွင့္ ဒုတိယပိုက္တို႕၌ ပညတ္သံ ၊ လဟုသံ ၊ အနိစၦိ တသံ ျဖစ္ေသာ အသတ္မ်ဳိးကိုစပ္ထား၍ တတိယပိုဒ္၌ ပရမတ္သံ ၊ ဂရုသံ ၊ ကၠ ုစၦိတသံ ျဖစ္ေသာ အသတ္မ်ဳိးကိုစပ္ထားလ်က္ အသံထိပ္ခ်င္း ခတ္၍ စပ္ထားေသာနည္းကိုေခၚသည္ ။
(ဥပမာ ) (စတုဓမၼ သာရပ်ဳိ႕ တြင္ )
            " ဤ စာကိုးခန္း ၊ ပုလဲ ပန္းျဖင့္ ၊ စိတ္ ႀကမ္း မာန္ေလွ်ာ့  "
 ဟုစပ္ဆိုရာ၌ (ခန္း) (ပန္း) ဟူေသာ လဟုသံ ကို (ႀကမ္း) ဟူေသာ ဂရုသံ ျဖင့္ ထိပ္ခ်င္း ခတ္စပ္ထားေသာေႀကာင့္ ထိပ္ခ်င္ခတ္ စပ္နည္းဟုေခၚသည္ ။
                    (၆) ထိပ္ခ်င္းခၽြတ္ စပ္နည္း
ထိပ္ခ်င္းခၽြတ္စပ္နည္း ဆိုသည္မွာ ကာရန္သံုးပိုဒ္တို႕တြင္ ပထမပိုဒ္၌ ပရမတ္သံ ၊ ဂရုသံ ၊ ကၠ ုစၦိတသံျဖစ္ေသာ အသတ္မ်ဳိးကို စပ္ထား၍ ဒုတိယပိုဒ္ ၊ တတိယပိုဒ္တို႕၌ ပညတ္သံ ၊ လဟုသံ ၊ အနိစၦိတသံ ျဖစ္ေသာ အသတ္မ်ဳိးကို စပ္ထားလွ်က္အစပ္ခ်င္း မညီမညြတ္ လြဲမွားစြာ စပ္ထားေသာနည္းမ်ဳိးကိုေခၚသည္ ။
(ဥပမာ)   ( စတုဓမၼသာရပ်ဳိ႕တြင္ )
              "  ပါဠိသ ရုပ္ ၊ ပတ္တ ကုတ္ ကို ၊ ေဖြ ထုတ္ က်မ္းလာ "
ဟုစပ္ဆိုရာတြင္ (ရုပ္) ဟူေသာ ပထမကာရန္ အသံထက္ (ကုတ္)(ထုတ္) ဟူေသာ ဒုတိယ ၊ တတိယကာရန္ အသံတို႕က ေပါ့သြားသျဖင့္
ဂရုသံမွ ခၽြတ္ယြင္း၍  လဟုသံျဖင့္ စပ္ထားေသာေႀကာင့္ ထိပ္ခ်င္းခၽြတ္ စပ္နည္းေခၚသည္ ။  ဤ သို႕ျဖင့္ အစပ္(၆)ပါးရွိပါသည္ ။

No comments:

ေနာက္ဆုံးတင္ျပီသမွ်..ဆက္ဖတ္ရန္...ေအာက္သုိ႕